البرادعی به اتهام خیانت محاکمه می شود

البرادعی به اتهام خیانت محاکمه می شود
چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 09:50

العالم - "محمد البرادعي" معاون مستعفی رئيس جمهور موقت مصر به اتهام زیر پا گذاشتن اعتماد ملی و "خیانت در امانت" محاكمه می شود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دادگاه قاهره محمد البرادعی معاون پیشین امور بین الملل عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر را احضار کرد؛ وی باید در 19 سپتامبر (28 شهریور) به دادگاه مراجعه کند.

البرادعی روز 14 اوت پس از حمله نیروهای امنیتی مصر به هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در میدان های رابعه العدویه و النهضه قاهره و کشته شدن صدها تن، از سمت خود استفعا کرد.

البرادعی در آن زمان گفته بود که بن‌بست سیاسی می توانست راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز داشته باشد و وی مخالف خشونت علیه معترضان بود.

البرادعي دبيركل سابق آژانس بين المللي انرژی هسته اي به عنوان بارزترين چهره ليبرال از سران جبهه نجات ملي (مخالفان دولت اخوان) عزل مرسي را بعد از اعتراضات گسترده مردمي در تاريخ سوم جولاي تاييد كرد؛ اما در روز 14 اگوست و در پي اقدامات خشونت بار نيروهاي امنيتي و حمله به هواداران مرسی از مقام خود به عنوان معاون رئيس جمهور جديد استعفا کرد.

محاکمه البرادعی موافقان و مخالفان خود را داشته است. جنبش تمرد از عاملان اصلی برکناری محمد مرسی که پس از عزل وی، البرادعی را برای ریاست جمهوری نامزد کرده بود استعفای محمد البرادعی را به منزله فرار از مسئولیت تاریخی و ملی دانست. سخنگوی تمرد گفت: البرادعی برای خوب نشان دادن چهره خود در محافل خارجی و دوستانش در جهان و همچنین حفظ چهره داخلی خود در مقابل ملت مصر، استعفا کرد.

در مقابل نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در واکنش به این خبر، گفت: از نظر من وی فردی محترم است و تصمیمش به خودش ربط دارد.

منابع آگاه می گویند محمد البرادعی قاهره را به سمت وین پایتخت اتریش ترک کرده است.

طي هفته گذشته بر اثر اقدامات خشونت آميز در گوشه و كنار مصر نزديك به 1000نفر جان باخته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها