سفر مخالفان ترکیه به عراق نشانه چیست

سفر مخالفان ترکیه به عراق نشانه چیست
جمعه 1 شهريور 1392 - 12:37

بغداد، العالم ـ عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرد که سفر هیات مخالفان ترکیه به عراق دولت رجب طیب اردوغان را در مقابل بخش بزرگی از جامعه ترکیه قرار خواهد داد.

"عبدالحلیم الرهیمی" روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: سفر هیاتی از مخالفان سرشناس و مهم ترکیه به عراق گامی موفقیت آمیز از سوی این کشور برای ایجاد پلهای ارتباطی با ملت ترکیه است، چرا که این مخالفان 150 نماینده در پارلمان و حدود 100 هم پیمان در این کشور دارند .
وی اظهار امیدواری کرد که بهبود روابط با ملت ترکیه ، موجب شود تا مردم این کشور دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه  را برای بهبود روابط و تعدیل سیاستهایش در قبال کشورهای همسایه، تحت فشار قرار دهند.
"کمال قلیچدار اوغلو" رئیس حزب جمهوری خلق، بزرگترین و مهمترین حزب مخالف دولت ترکیه، چهارشنبه گذشته در بغداد با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار کرد.
هدف از این سفر که با دعوت نخست وزیر عراق صورت گرفته، تقویت روابط دو کشور اعلام شده است.
الرهیمی تاکید کرد که بی شک تحولات منطقه مانند حوادث مصر و پیروزیهای ارتش سوریه در جنگ با تروریستها و تغییرات در قطر، به این سفر اهمیت و جایگاه ویژه ای می دهد.
وی افزود: پل های ارتباطی میان عراق و ترکیه قطع نبوده بلکه موانعی در مسیر این روابط به وجود آمده اما دولت عراق همواره بر  ادامه روابط تاکید داشته است.
عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی اظهار داشت: با وجود اینکه برخی نمایندگان و نهادهای جامعه مدنی، برای قطع روابط اقتصادی و سیاسی با ترکیه، دولت عراق را تحت فشار گذاشته اند؛ اما دولت همواره بر این باور بود که سیاست اردوغان موقت است و روابط تجاری، اقتصادی و تاریخی میان دو کشور از هر مساله دیگری قوی تر و ماندگاتر است و صحت این امر هم اکنون ثابت شده.
وی گفت: روابط اقتصادی و تجاری و مشترکات فرهنگی و مذهبی زمینه ارتباط کشورهای همسایه را فراهم خواهد کرد، این اشتراکات ماندگار و همیشگی است اما اردوغان برای همیشه ماندگار نخواهد بود و شاید در سالهای آتی از صحنه قدرت کنار رود.
الرهیمی درباره پیامدهای این سفر و بازتاب آن بر روابط دو دولت اظهار داشت: از تحکیم روابط با مخالفان ترکیه نگران نیستیم، دولت اردوغان نیز متوجه خواهد شد که تنها خودش نیست که سرنوشت روابط دو کشور را تعیین می کند.
الرهیمی خاطرنشان کرد: هنگامی که دولت ترکیه به دنبال ایجاد تنش در روابط با همسایگان است، ملت ترکیه می تواند از گزینه های دیگری برای بهبود روابط استفاده کند؛ پس از بازگشت هیات مخالفان به ترکیه در صورت حضور در نشستهای سیاسی سخن گفتن با رسانه ها، اردوغان در تنگنا قرار خواهد گرفت و مقابله با بخش بزرگی از جامعه ترکیه برایش دشوار خواهد بود.

عضو ائتلاف دولت قانون گفت: بعید به نظر می رسد که اردوغان بتواند به سیاستهای خصمانه خود علیه ملت عراق ادامه دهد.

مواضع خصمانه و مداخله جویانه دولت ترکیه در قبال عراق روابط دو کشور را تیره کرده است. در این بین پرونده طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق که به سبب حمایت از تروریسم به اعدام محکوم شده و به ترکیه پناهنده شده است، از مهمترین عوامل تنش در روابط بغداد و آنکارا به شمار می رود.


19:05 

پربیننده ترین خبرها