وزیر امورخارجه آمریکا:

برای امنیت اسرائیل، سلاح شیمیایی سوریه نابود شود

برای امنیت اسرائیل، سلاح شیمیایی سوریه نابود شود
جمعه 8 شهريور 1392 - 21:54

وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که به صورت زنده از شبکه های مختلف خبری پخش شد، آخرین دیدگاه‌ های دولت متبوع خود در مورد استفاده از سلاح شیمیایی را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جان کری در این کنفرانس خبری با برشمردن مواضع تکراری و اتهامی سابق و فعلی کاخ سفید علیه دولت و ارتش سوریه، در نقش مدافع ملت سوریه ظاهر شد و گفت که اوباما از ما خواست به استفاده از سلاح شیمایی در سوریه فکر کنیم.

کری که روز پنج شنبه متحد اروپایی و جدی خود را برای حمله به سوریه از دست داد، در ادامه با برشمردن ابعاد مختلف مبنای فکری دولت متبوعش در مورد سلاح شیمیایی در سوریه اعتراف کرد که برای واشنگتن امنیت متحدانش مانند اسرائیل مهم است.

وی با بیان اینکه بررسی مستقیم این گونه مسائل با آمریکایی ها، مهم است و دولت آمریکا ارزیابی آن چه در سوریه گذشت را علنی ساخت و نتایج، روشن و الزام آور است؛ گفت: در فرایند بازرسی ها، بیش از بازرسی هایی که در عراق صورت گرفت، دقت به خرج دادیم!
وی بر خلاف اسناد و مدارکی که پیش از این توسط روسیه به شورای امنیت ارائه شد، بدون سند و دلیل محکمی با ادعای اینکه موشك ها از مناطق تحت كنترل دولت سوريه، به مناطق تحت كنترل مخالفان نظام سوري شليك شده اند، گفت: دولت سوريه به نيروهاي خود دستور داد از ماسك هاي ضدشيميايي استفاده كنند.
کری برای مطلع نشان دادن خود در مورد آنچه در سوریه گذشته است با اعلام این خبر که دولت آمريكا مي داند كه در اين حمله 1429 در سوريه كشته شده اند، ادعای تکراری و قبلی خود را چنین اظهار کرد: مي دانيم كه يك مسئول بلندپايه سوري استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي را تاييد كرده است.

گفتنی است این ادعا قوی ترین استدلال آمریکایی ها برای متهم کردن دولت سوریه برای استفاده از سلاح شیمیایی به شمار می رود که توسط همه کارشناسان مسایل سیاسی و امنیتی آمریکایی مورد تمسخر قرار گرفت، چرا که اگر این ادعا را سند قرار دهیم، چه بسا این فرمانده سوری از سلاح شیمیایی توسط تروریست های مورد حمایت آمریکا وحشت زده شده و از افسر زیر دست خود خواستار بررسی موضوع شده باشد.
جان کری ادعای عجیب دیگری هم مطرح کرد و آن اینکه: دولت سوريه، براي پنهان نگه داشتن مدارك و دلايل، چهار روز پس از حمله، مكان استفاده از سلاح شيميايي را بمباران كرد؛ این ادعا در حالی مطرح می شود که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی منطقه خان العسل که شش ماه پیش از آن مورد هدف سلاح های شیمیایی تروریست ها قرار گرفته بود، راهی دمشق شد.
وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه بدون اشاره به استفاده گسترده تسلیحات اورانیومی توسط نظامیان آمریکایی علیه شهروندان عراقی و افغان، در نقش میانجی جهان ظاهر شد و گفت که باید جهان را نجات دهیم!

کری همچنین در ادامه اظهاراتش با اعتراف ضمنی به اینکه واشنگتن تنها برای نشان دادن زور بازوی خود می خواهد به سوریه حمله کند، گفت: پاسخ ندادن به سوريه، قاطعيت ما را زيرسئوال خواهد برد!

پربیننده ترین خبرها