نگرانی آمریکا از واکنش در برابر حمله به سوریه !

نگرانی آمریکا از واکنش در برابر حمله به سوریه !
پنج‌شنبه 7 شهريور 1392 - 14:29

العالم - هرگاه آمريكا و اروپا درصدد ارتكاب جنايتي بر مي آيند، نخستين كار خنده دار آنان ، پرس وجو درباره واكنش قرباني است. در چند روز گذشته، آمريكايي ها و اروپايي فعاليت گسترده اي در راستاي ارزيابي واكنش ايران، سوريه و حزب الله در قبال هرگونه تجاوز به سوريه برآمده اند.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم " ابراهیم الامین" روزنامه نگار لبنانی با انتشار مطلبی در سایت " المنار " نوشت : رگاه آمريكا و اروپا درصدد ارتكاب جنايتي بر مي آيند، نخستين كار خنده دار آنان ، پرس وجو درباره واكنش قرباني است. در چند روز گذشته، آمريكايي ها و اروپايي فعاليت گسترده اي در راستاي ارزيابي واكنش ايران، سوريه و حزب الله در قبال هرگونه تجاوز به سوريه برآمده اند.

ساده لوحان از قرباني انتظار دارند كه برهنه شده، دست ها را به نشانه تسليم بالا ببرد و يك جمله را فرياد بزند: من آماده ام، مرا بكشيد!
اما جلادان حتي از اين واكنش هم ناخرسندند، آن ها انتظار دارند مردم كشور قرباني با آنان همراه شوند، براي آن ها هورا بكشند و از اين كه اين فرصت فراهم شده تا آنان نيز در شمار قربانيان اين جلادان قرار بگيرند، تشكر و قدرداني كنند.

در چنين شرايطي، مسئولان مراجع تصميم گيري در كشورهاي غربي شروع به اظهار نظر كرده و دادسخن مي دهند كه افكار عمومي در سوريه و در جهان عرب و غرب، مخالف سكوت در قبال جنايتي است كه در سوريه روی داده است.

در اين ميان هرگونه تلاش براي بررسي هاي دقيق، با بايكوت خبري رسانه ها مواجه مي شود. نبايد بدانيم كه همه نظرسنجي ها در آمريكا، انگليس و فرانسه نشانگر آن است  كه اكثر مردم اين كشورها با تجاوز به سوريه مخالفند. نبايد بشنويم كه پارلمان هاي اكثر اين كشورها در باره گرفتار شدن در باتلاق جنگ به اجماع نرسيده اند و كارشناسان و مسئولان ارشد فرماندهي ارتش ها و سازمان هاي اطلاعاتي درباره خطر چنين جنگي هشدارها داده اند.

تنها چيزي كه آن ها مي خواهند بشنويم، صداي رهبران غربي است كه ناگهان به اين نتيجه رسيده اند كه جنايتكاري محكوم وجود دارد و بدون نياز به هرگونه مدرك و سند و بدون نياز به بررسي بايد مجازات شود و براي اين كار حتي نيازي به محاكمه نيست. به اين ترتيب، همان كسي كه حكم صادر كرده است، نوع مجازات را انتخاب مي كند و هر كس اعتراضي دارد يا مي تواند خود را به خواب بزند يا اين كه حداكثر محكوميتي در اين مجال بنويسد.

در حال حاضر همه نشان هايي كه از مراكز تصميم گيري صادر شده است، قائل به نزديك بودن تحقق حمله احتمالي به سوريه است.

اما خبرهاي فاش شده از مراجع تصميم گيري و كساني كه بايد مسئوليت حمله را به عهده دارند، از وجود ترديد و دودلي در ميان آنان حكايت دارد كه شايد تلاشي براي وقت كشي به منظور هماهنگي هر چه بيشتر در جهت حمله باشد؛ اما شايد هم فرصتي باشد براي بازنگري در پيام هاي شتابزده فرستاده شده به مراجع ذيربط مبني بر اين كه هر كنشي واكنشي را در پي خواهد داشت.

آن ها مي خواهند بدانند كه واكنش چگونه خواهد بود؟ فوري، گسترده، يا محدود ؟ اما تاكنون پاسخي در اين مجال دريافت نكرده اند. يكي از سئوالات نگران كننده اي كه جناح هاي مختلف غربي پاسخي براي آن دريافت نكرده اند، سئوالي اساسي درباره واكنش حزب الله به هرگونه تجاوز برضد سوريه است. سئوال آن ها درباره امنيت اسرائيل از يك سو و امنيت نيروهاي بين المللي موجود در لبنان در درجه دوم و امنيت سياسي و نظامي كشورهاي غربي در درجه سوم است.

حزب الله در اين خصوص سكوت پيشه كرده است زيرا مجبور نيست در اين لحظه موضعي مشخص اتخاذ كند. آشکاراست كه هرگونه بيانيه اي كه از سوي حزب الله صادر شود، محكوميت هرگونه حمله به سوريه را شامل مي شود و مشتمل بر هشدار درباره پيامدهاي خطرناك اين تجاوز براي تمام منطقه خواهد بود و ممكن است در ميان سطور بيانيه، سخني درباره آمادگي اين حزب براي پشتيباني از سوريه در دفاع از خود بر ضد هرگونه تجاوز خارجي بيايد. به اين ترتيب هر كس مي خواهد منتظر تصميم حزب الله باشد، مي تواند منتظر باشد.

با اين حال مسائلي وجود كه قابل توضيح است:

نخست اين كه در شرايطي مشابه شرايطي كه امروز با آن مواجه هستيم، خوب است بدانيم كه حزب الله، بخش اعظم ائتلافي است كه رهبري آن را ايران به عهده دارد. در اين ميان علاوه بر ارتباط ويژه و غيرمحرمانه حزب الله با ايران و تاثيرپذيري اين حزب در موضع گيري هاي خود از رهنمودهاي آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، نكته ديگري وجود دارد و كسي كه پيگير اين موضوع است، بايد بداند خوانشي دقيق از تعبيرات آيت الله خامنه اي داشته باشد كه درباره " فاجعه اي " هشدار داده اند كه در صورت تجاوز به سوريه " دامنگير تمام منطقه " خواهد شد. فرماندهان بارز ارتش و نيروهاي مسلح اين اظهارات را دال بر آن دانستند كه ايران در قبال حمله به سوريه كه هم پيمان اين كشور است، ساكت نخواهد نشست.

دوم اين كه حزب الله كاملا درگير بحران سوريه شده است و علت آن، رويارويي با گروهي مسلح مرتبط با غرب يا طرف هاي تكفيري است. اين حزب تاكنون ده ها تن از اعضاي خود را در درگيري با اين گروه ها از دست داده است و نقشي جدي در اين مجال ايفا مي كند و آن چه در اين كشور مي گذرد را به خود مربوط مي بيند زيرا يكي از شاخص ترين اهداف اين جنگ، ضربه زدن به محور مقاومت و رسيدن به حزب الله است بنابراين حزب الله به كسي نياز ندارد كه دلايل حمله بيگانگان اعم از اسرائيل، آمريكا يا اروپا را براي اين حزب توضيح دهد زيرا از مدت ها پيش منتظر وقوع چنين اتفاقي بوده است.

به اين ترتيب بايد گفت كساني كه بر اين باور بوده اند، حزب الله هنگام درگير شدن در بحران سوريه، همه جوانب را به دقت بررسي كرده است، اكنون بر باور خود استوار خواهند بود. زيرا هرگونه تجاوز غربي به سوريه، انگيزه اي مضاعف براي حزب الله خواهد بود، نه براي پشتيباني قدرتمندانه تر با بشار اسد كه هم پيمان اين حزب است، بلكه براي اين كه حزب الله به مركز دفاع از سوريه در برابر اين تجاوز تبديل شود. اما اين كه حزب الله در اين مجال چگونه رفتار خواهد كرد، مساله اي است كه فقط حزب الله مي تواند به آن پاسخ گويد.

پربیننده ترین خبرها