واشنگتن باید متحدانش را راضی کند:

منافع مشترک اسرائیل - عربستان در حمله به سوریه

منافع مشترک اسرائیل - عربستان در حمله به سوریه
سه شنبه 12 شهريور 1392 - 12:44

باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا با تصميم براي رجوع به كنگره درخصوص حمله به سوريه، مخالفان مسلح در اين كشور را نااميد و دو هم پيمان اصلي خود در خاورميانه يعني اسرائيل و عربستان را ناراحت كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری رویترز در تحلیلی در مورد عقب نشینی باراک اوباما از حمله به سوریه و محول کردن موضوع حمله به سوریه به نمایندگان کنگره، نوشت: درست است كه اسرائيل و عربستان هيچ گونه محبتي به هم نداشته اند اما هردو بر دوست مشترك خود در كاخ سفيد براي حلمه اي قوي به بشار اسد رئيس جمهوري سوريه فشار مي آورند و دوطرف اين فشار را وارد مي كند و آنها به سوريه بلكه به دشمن مشترك خود يعني ايران نيز چشم دوخته اند.
به نوشته تحلیلگران رویترز، هيچ يك از اين دو هم پيمان آمريكا وارد علني كردن مرحله اختلافات خود با اوباما نشده اند. باوجود اينكه عربستان همان آمادگي اسرائيل براي حمله به ايران را ندارد، اما اين نگراني مشترك را با اسرائيل دارد كه به واشنگتن در جلوگيري از آنچه رياض تلاش ايران براي گسترش نفوذ خود در جهان عرب مي داند، اعتماد ندارند.

در ادامه این تحلیل آمده است: عربستان كه به شدت همانند اسرائيل به آمريكا براي واردات سلاح متكي است وارد رويارويي تاريخي با ايران به علت نفوذ منطقه اي شده است.

رياض، حامي اصلي مخالفان سوري است كه سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را به منزله خنثي سازي بلندپروازي ايران نه فقط در سوريه، بلكه ساير كشورهاي عرب از جمله كشورهاي عرب حوزه خليج فارس مي داند.
كسي فراموش نمي كند كه تمايل عبدالله بن عبدالعزيز شاه سعودي در اتخاذ اقدامي نظامي عليه ايران در تلگراف هاي ديپلماتيك آمريكا كه فاش شد، نمود پيدا كرد كه در يكي از اين تلگراف ها، يك فرستاده سعودي گفت: شاه عربستان از واشنگتن مي خواهد «سر افعي» را براي پايان دادن به تهديد هسته اي تهران، قطع كند.
به نوشته رویترز، اميدي از ترديد اوباما در حمله به سوريه در اظهارات روز يكشنبه سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي در نشست اتحاديه عرب در قاهره نمود يافت زيرا او گفت: سخن گفتن ديگر كافي نيست.
سامي الفرج تحليلگر كويتي كه به شوراي همكاري خليج فارس درخصوص مسائل امنيتي مشورت مي دهد، در همین رابطه می گوید: رياض و هم پيمانانش در كشورهاي عرب حوزه خليج فارس با خطر دست خالي بيرون آمدن از جديدترين تلاش خود براي كسب حمايت آمريكا در فراخوان خود به منظور مهار ايران روبرو مي باشند.
وي افزود: اين احتمال هست كه اقدامي نظامي اتخاذ نشود و كنگره آمريكا طبيعتاً شروطي را براي حمله به سوريه وضع خواهد كرد؛ حمله اي كه عملاً قرار است محدود باشد.
الفرج اشاره كرد كه كشورهاي عرب -هم پيمانان (آمريكا)- درحوزه خليج فارس ممكن است در نهايت دست خالي خارج شوند.
رياض نيز همان نگراني اسرائيل را (درخصوص نوع حمله) دارد. عبدالله العسكر رئيس كميسيون خارجي مجلس شوراي مشورتی عربستان گفت: هدف از حملات آمريكا بايد پايان دادن به حكومت بشار اسد باشد.
العسكر بيان اين مطالب را نظر شخصي خود توصيف كرد و گفت: اگرحمله صرفاً براي مجازات كردن و نشان دادن اين موضوع باشد كه جامعه بين المللي هرگز اجازه حملات شيميايي را نخواهد داد، بشار اسد در جايگاهش باقي خواد ماند و به كارش ادامه خواهد داد... سناريوي دوم همان پايان دادن به اين عمل خواهد بود.
تحليلگر مصطفي العاني كه روابط خوبي با مسئولان سعودي دارد، در این رابطه معتقد است عربستان همچنين به واشنگتن هشدار داده است كه حمله نكردن به بشار اسد به سود دشمن مشترك آنها يعني القاعده خواهد بود.
وي افزود: اقدام نكردن باعث تقويت موضع تندروها خواهد شد و ياس و نااميدي افراد مسلح مخالف در كوتاهي آمريكا درقبال اوضاع سوريه باعث خواهد شد كه اين افراد مسلح بيشتر به وفاداري خود به تندروهاي اسلامي تمايل پيدا كنند.

به گزارش العالم، عربستان سعودی به همراه قطر خود از بزرگ ترین حامیان گروه های تندروی وابسته به القاعده در سوریه بوده و همه هزینه این گروه ها را برای نبرد در سوریه پرداخت می کنند، چرا که آنها بر این باورند اعضای ارتش آزاد بی عرضه تر از آن هستند که موفق به شکست ارتش سوریه شوند.
رویترز در ادامه این گزارش می نویسد: رياض همراه با افراد مسلح مخالف در سوريه درخصوص كمبود كمك هاي نظامي آمريكا به اين افراد مسلح - باوجود تعهد ماه ژوئن اوباما درافزايش كمك ها بعد از اولين استفاده از گازهاي سمي- احساس نااميدي مي كند.
يك مسئول آمريكايي درباره آنچه آن را "رابطه اي باثبات با رياض" در زمينه هاي امنيت ملي اساسي خواند، سخن گفت اما در عين حال افزود: هرچند در قبال هر مسئله اي اتفاق نظر نداريم اما وقتي اختلاف نظر پيدا كرديم، به آن در بحث و گفت وگوهاي صادقانه و صريح رسيدگي مي كنيم.
رابر گوردان سفير آمريكا در رياض از سال 2001 تا 2003 ميلادي در این مورد معتقد است: بندر بن سلطان رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان و عادل الجبير سفير اين كشور در واشنگن صراحت شديدي داشتند كه مي توان به افراد مسلخ مخالف در سوريه اعتماد كرد و لازم اس كه از آنها حمايت نظامي شود.
در اين ميان اوباما تلاش خود براي تغيير نظام درسوريه را كه خواست رياض است، تكذيب مي كند اما گوردان تصريح كرد: اين بدان معنا نيست كه آنها به فشار در اين زمينه ادامه نخواهند داد.

پربیننده ترین خبرها