نشست ژنو-2 را فراموش کنید؛

عربستان: راه حل بحران سوریه "نظامی" است

عربستان: راه حل بحران سوریه
جمعه 18 مرداد 1392 - 10:07

"بحران سوریه تنها یک راه حل دارد و آن هم نظامی است". این مطلب را بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، زمانی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، پیشنهادهای مالی و عقد قرارداد تسلیحاتی میان ریاض و مسکو برای توقف حمایت از نظام سوریه را نپذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، برخی منابع دیپلماتیک از پیشنهاد بندر بن سلطان به پوتین مبنی بر عقد قراردادی تسلیحاتی برای خرید 15 میلیارد دلار تسلیحات از روسیه در ازای دست برداشتن روسیه از حمایت از بشار اسد سخن گفته اند.

بندر بن سلطان همچنین درمقابل دست برداشتن روسیه از حمایت از نظام سوریه وعده داده بود که گاز منطقه خلیج فارس، تهدیدی برای صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا - به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز این قاره- ایجاد نکند.

به نوشته سایت خبری "دِ پرس"، بندر بن سلطان در دیدار با پوتین ضمانت داد که عربستان اجازه نخواهد داد که هیچ یک از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، از طریق سوریه به اروپا گاز صادر کند.

رئیس سازمان اطلاعات سعودی همچنین از سرمایه گذاریهای گسترده در روسیه درقبال عدم حمایت این کشور از بشار اسد در این دیدار سخن گفته بود.

منابع دیپلماتیک تاکید کرده اند که "رئیس جمهوری روسیه با دقت و متانت به سخنان رئیس سازمان اطلاعات عربستان گوش فرا داده و سپس مخالفت خود را با این پیشنهادها اعلام کرده است.

به گفته این منابع، بندر نیز درواکنش به این اقدام، تاکید کرده که نشست ژنو 2 هرگز برگزار نخواهد شد، زیرا مخالفان دولت سوریه در آن شرکت نخواهند کرد و "بحران سوریه جز گزینه نظامی راه حل دیگری ندارد".

پربیننده ترین خبرها