موافقت با طرح روسیه، هم‌پیمانان آمریکا را شوکه کرد

موافقت با طرح روسیه، هم‌پیمانان آمریکا را شوکه کرد
پنج‌شنبه 21 شهريور 1392 - 21:53

بيروت،العالم ـ يك كارشناس نظامي و راهبردي تاكيد كرد كه مخالفان مسلح سوريه و حاميان آنها پس از موافقت دولت امريكا با ابتكار روسيه و به تعويق افتادن حمله نظامي، همچنان در حالت شوك بسر مي برند.

سرتيپ "محمد عباس" روز پنجشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصریح کرد: رسانه هاي عربستان، قطر، تركيه و رسانه هاي مخالفان مسلح سوريه از قريب الوقوع بودن سقوط نظام بشار اسد سخن مي گفتند و اينكه حمله نظامي آمریکا نظام اسد را سرنگون خواهد كرد به رغم گفته رييس جمهور امريكا مبني بر اينكه حمله براي سرنگوني نظام اسد نيست؛ اما هم پيمانان آن با توجه به طرح ها و نقشه ها و سناريوهايي كه پس از حمله وضع كرده بودند، بر سرنگوني نظام سوریه تاکید مي كردند. از جمله اين سناريوها حركت نيروها براي حمله به دمشق از سوي مرزهاي اردن بود.

وي افزود: هم پيمانان آمریکا باور نمی كردند كه ممكن است سازشي صورت بگيرد و اينكه پيشنهاد روسيه براي تحويل سلاح شيميايي به ثمر برسد؛ زيرا يك روز پس از اين پيشنهاد وزراي خارجه كشورهاي حوزه خليج فارس در نشست خود مي گفتند كه اين جنگ بدون شك به وقوع خواهد پيوست.

سرتيپ عباس خاطرنشان كرد كه هم پيمانان واشنگتن همچنان به جنگ عليه سوريه اميد بسته بودند و از آن حمايت مي كردند و نمي خواستند این واقعيت را بپذیرند و به حمله نظامي گسترده و فراگير براي سرنگوني نظام سوريه تمايل داشتند.

وي اظهار داشت: سران مخالفان سوريه در خارج، از اينكه اين حمله به سرنگوني نظام مي انجامد، سخن مي گفتند و تا آنجا پيش رفتند كه سناريوهايي براي سوريه پس از حمله ترسيم كردند؛ اما پس از اينكه پيشنهاد روسيه با موافقت امريكا روبرو شد دچار نااميدي شدند و تا به امروز همچنان در اين حالت بسر مي برند.

اين كارشناس نظامي و راهبردي گفت: امريكا مي خواهد با قرار دادن سلاح هاي كشنده در اختيار عناصر مسلح، توازني در رويارويي ميان آنها و ارتش سوريه ايجاد كند. اما اين امر هيچ پيامدهايي نخواهد داشت؛ زيرا مخالفان كمبود سلاح ندارند و همه آنچه كه براي جنگ چريكي لازم است، در اختيار دارند.

وي تصريح كرد كه کشورهای حامي مخالفان مسلح احساس نااميدي بزرگي مي كنند زيرا اين مخالفان با يكديگر اختلاف دارند و داراي رويكردهاي مختلفي هستند و همه مناطقي را كه بر آن مسلط شدند، تخريب و به بيابان بدل كرده اند.

سرتيپ عباس توضيح داد امريكا از طريق لابي هاي فشار خواه از سوي "لابي صهيونيستي يا لابي عربي" با ترسیم خطوط قرمز، پايش وسط كشيده شد. سپس برخي از متنفذان در دولت امريكا مانند گروه بازها در حزب جمهوريخواه كه خواهان جنگ هستند، از طريق مزدوارن خود اطلاعاتي درباره استفاده نظام سوريه از سلاح شيميايي ارائه كردند تا واشنگتن را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.
تلاش ها برای کشاندن امریکا به جنگ با سوریه درحالی بود که تمامي داده ها از دشوار بودن وقوع جنگ حکایت داشت زيرا لازمه يك جنگ اجماع بين المللي و داخلي است و اين علاوه بر فرار اروپا از دخالت نظامي در سوريه بود.

اين كارشناس راهبردي و نظامي عرب افزود: وضعیت باراک اوباما همانند كسي بود كه از درخت بالارفته و به دنبال كسي مي گشت كه او را از درخت پايين بياورد و ابتكار روسيه به مثابه پايين آوردنش از درخت بود.
وی افزود: امريكا ديگر توجيهي براي دخالت نظامي در سوريه ندارد و اوباما نمي خواهد در پايان دوره رياست جمهوري اش دست به اقدامي بزند كه فاقد حمايت خارجي و داخلي باشد.

پربیننده ترین خبرها