فشار عربستان بر مسیحیان: نفس نکشید!

فشار عربستان بر مسیحیان: نفس نکشید!
سه شنبه 26 شهريور 1392 - 10:20

عربستان تلاش می کند تا از هر گونه انتشار نگرانی های مسیحیان جهان درباره حفظ جان اقلیت مسیحی سوریه جلوگیری نماید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "علی عواض العسیری" سفیر عربستان در بیروت از نفوذ خود برای به شکست کشاندن دعوت کاردینال "بشاره الراعی" رهبر مارونی های لبنان از سفرای کشورهای عربی در آن کشور در روز 27 آگوست گذشته بهره گرفت.
هدف از این نشست ترغیب کشورهای عربی به پایان دادن به حمایت از تکفیری هایی بود که تحت عنوان "بهار عربی" وجود مسیحی ها در لبنان، سوریه و کل شرق را تهدید می کنند.
العسیری علاوه بر تحریم حضور در این نشست، سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز به عدم شرکت در این نشست تحت فشار گذاشت. شیوه عدم حضور "عبدالعال القناعی" سفیر کویت در این نشست از فشار شدید دولت عربستان بر این کشورها پرده برداشت. به طوری که القناعی تا آخرین لحظات از حضور خود در این نشست خبر داده بود. اما تنها اندکی قبل از آغاز این نشست، اعلام کرد به دلیل مسائل امنیتی قادر به مشارکت در این نشست نیست.
عربستان با این اقدام نشان داد که مخالف انتشار اعتراضات مسیحیان درباره اقدامات تکفیری ها و گروه های افراطی است و هیچ صدایی جز صدای جنگ در سوریه را برنمی تابد و در این زمینه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
به نظر می رسد تلاش های عربستان برای جلوگیری از بلند شدن صدای اعتراضات و نگرانی های مسیحیان به نتیجه مطلوب رسیده است. به طوری که روزنامه الاخبار لبنان، براساس اطلاعات به دست آمده، می نویسد که مسیحیان لبنان درصدد بودند تا در حمایت از مسیحیان شهر "معلولا" در سوریه که توسط تروریست ها محاصره شده است، فعالیت هایی را برگزار کنند. اما به برگزار کنندگان این فعالیت ها سفارش شد تا اقدامات خود را لغو کنند تا مبادا با این اقدام، خشم دولت عربستان را برانگیزند. به ویژه اینکه عربستان در محافل منطقه ای و بین المللی اتهاماتی را مبنی بر حمایت رهبران مارونی های لبنان از نظام سوریه و زیر پا گذاشتن سیاست بی طرفی دولت آن کشور مطرح و ترویج می کند.
عربستان علاوه بر این اقدام، در مکزیک نیز اقدام مشابهی انجام داد. به طوری که "انتونیوس شدراوی" سراسقف مسیحیان ارتدکس مکزیک و مناطق تابعه آن روز نهم ماه جاری میلادی در "رفرما" بزرگترین و پرتیراژترین روزنامه آن کشور یادداشتی را خطاب به مسیحیان جهان و حامیان گروه های تکفیری در کاخ سفید، الیزه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتشر و در آن درباره توطئه برای پاکسازی نژادی مسیحیان خاورمیانه به بهانه حمایت از بهار عربی، اظهار نگرانی کرد.
اما "حسین العسیری" سفیر عربستان در مکزیک به شدت با این فراخوان شدراوی مقابله کرد. او پس از انتشار این فراخوان، وی تلاش های رسانه ای و دیپلماتیک فراوانی را انجام داد و شدراوی و این روزنامه مشهور را به شدت تحت فشار گذاشت. به طوری که تنها یک روز پس از انتشار این فراخوان وی به دیدار سفرای سایر کشورهای اسلامی در مکزیکوسیتی رفت و از آنها خواست با برگزاری نشستی علیه فراخوان "شدراوی" و شبکه ای که وی را برای گفتگو در این باره دعوت کرده بود، موضع بگیرند.
سفیر عربستان همچنین "کارلوس مارین" روزنامه نگار مکزیکی را که با "شدراوی" در این باره مصاحبه کرده بود، حامی اسرائیل و صهیونیسم معرفی کرد. در نشست سفرای کشورهای اسلامی، برخی بر این باور بودند که نباید این موضوع بیش از حد بزرگ شود و باید به طور حکیمانه آن را حل کرد. اما العسیری تأکید داشت که نشست مذکور با صدور بیانیه ای, پیام شدراوی را محکوم نماید و از روزنامه و شبکه تلویزیونی دعوت کننده از وی درخواست شود تا زمینه را برای انتشار پاسخ به فراخوان و پیام وی فراهم نماید. همچنین وی درخواست کرد تا هیأتی به وزارت امورخارجه مکزیک گسیل شود تا این موضوع مطرح و دولت مکزیک به آن اهمیت دهد. زیرا به باور وی این فراخوان "به زیان منافع کشورهای اسلامی و به ویژه عربستان است". اما العسیری نصیحت "هشام حمدان" سفیر لبنان در مکزیک را پذیرفت که هر گونه بزرگنمایی در باره این موضوع باعث افزایش دامنه رسانه ای و سیاسی آن در مکزیک خواهد شد. از این رو العسیری از پیشنهاد مطرح کردن این موضوع به طور رسمی در وزارت امور خارجه مکزیک خودداری کرد تا به جای این اقدام، وزیر امور خارجه مکزیک را به مهمانی شام دعوت کرده و در آن از وی بخواهد تا فشارهایی را برای ساکت کردن شدراوی و رسانه هایی که مواضع وی را منتشر می کنند اعمال نماید.

گفتنی است که عربستان به عنوان مهمترین حامی گروه های تروریستی تکفیری در سوریه، نقش مهمی در هدف قرار دادن اقلیت های مذهبی و دینی در این کشور دارد و عموم سران تروریستی فعال در سوریه عملاً دستورات خود را از ریاض دریافت می کنند. کارشناسان بر این باور هستند که آنچه در معلولا گذشت، در حقیقت با اشاره عربستان برای فشار بر کشورهای غربی بوده است وگرنه این منطقه دور افتاده و قدیمی، هیچ ارتباطی با استراتژی نظامی در سوریه ندارد.

پربیننده ترین خبرها