افول نقش قطر و رؤیای دست‌نیافتنی امیر جدید

افول نقش قطر و رؤیای دست‌نیافتنی امیر جدید
دوشنبه 1 مهر 1392 - 20:02

انتقال قدرت در دوحه و سقوط اخوان المسلمین در مصر، افول قدرت در قطر را موجب شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تحلیلگران سیاسی معتقدند قدرت و نفوذ قطر که در سال های اخیر در تلاش برای تبدیل شدن به بازیگری فعال در عرصه منطقه ای و جهانی بود، به سبب تحولات اخیر منطقه اعم از سقوط اخوان المسلمین در مصر و همچنین انتقال قدرت در راس هرم قطر، رو به افول نهاده و این کشور پایگاه های خود در منطقه را یکی پس از دیگری از دست می دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از روند افول قدرت و نفوذ قطر نوشت: این کشور کم حجم و سرشار از منابع گازی، در حالی نقش منطقه ای خود را از دست می دهد که با همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس رابطه ای بحرانی دارد و در چند ماه اخیر جایگاه خود را در مصر، سوریه، لیبی و تونس نیز از دست داده است.

"آنتوان بصبوص" تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز دیده بانی کشورهای عربی در پاریس در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: با سرنگونی دولت اخوان المسلمین در مصر، شمارش معکوس برای پایان نفوذ قطر آغاز شد و مشخص گردید که این نفوذ تا چه اندازه سطحی بوده است.

از سوی دیگر یک منبع آگاه از میان معارضان سوری، از کم رنگ شدن نقش و نفوذ قطر در میان معارضان خبر داد و به خبرگزاری فرانسه گفت: همزمان با کاهش نفوذ سیاسی قطر در میان معارضان سوری، نقش و تاثیرگذاری عربستان در میان معارضان افزایش یافته است.

این منبع افزود: با این حال، قطر همچنان با هماهنگی ترکیه، به ارسال سلاح برای گروه های مسلح ادامه می دهد.

بصبوص در خصوص سیاست های قطر در قبال بحران سوریه در دو سال و نیم اخیر، خاطر نشان کرد: همه سیاست ها و برنامه های قطر در این مدت بر پایه ای سست بنیان نهاده شده است؛ به نظر می رسد این کشور در مرحله بازنگری در سیاست های خود در منطقه است، تا در آینده از ایفای نقشی فراتر از حجم واقعی خود، دست بکشد.

رئیس مرکز دیده بانی کشورهای عربی در پاریس بر این باور است که امیر جدید قطر نمی خواهد با "رؤیای دست نیافتنی" امیر پیشین زندگی کند، زیرا رهبری جهان عرب از طریق اخوان المسلمین و شبکه الجزیره، امری بسیار فراتر از توانِ ناچیز قطر است.

البته قطر همچنان از اخوان المسلمین مصر، حمایت می کند و مهم ترین جلوه این حمایت را می توان در استقبال استقبال گرم از "یوسف القرضاوی" نظریه پرداز اخوان، مشاهده کرد و این رویکرد قطر، زاویه ای کاملا مخالف با جهان عرب دارد که حامی سرسخت دولت جدید مصر است. همین مساله قطر را به انزوایی کامل در میان کشورهای عربی دچار کرده است.

یک منبع سیاسی از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به خبرگزاری فرانسه، از تیرگی روابط میان قطر و کشورهای عربستان، بحرین و امارات خبر داد و مهم ترین اختلاف آن ها را مصر و مساله سازش سیاسی ارزیابی کرد.

در ماه گذشته نیز پاسخ "خالد العطیه" وزیر امورخارجه قطر در صفحه فیس بوک خود به اظهاراتی منسوب به "بندر بن سلطان" رئیس سرویس اطلاعات عربستان، به کشمکش رسانه ای میان عربستان و قطر منجر شد.

در آن زمان روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از شاهزاده بندر نوشت: قطر کشوری است با 300 نفر و یک شبکه تلویزیونی. العطیه در واکنش به این اظهار نظر، نوشت: هر شهروند قطری معادل یک ملت و ملت قطر، معادل امت عربی است.

بصبوص معتقد است همسایگان قطر مطمئن نیستند که این کشور نقش جدید خود را بپذیرد و از حمایت نامحدود از اخوان دست بکشد.

در این میان، یک تحلیلگر انگلیسی بر این عقیده است که "نقش منطقه ای قطر، از زمان کودتا در مصر روبه زوال رفته است." 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها