انتقاد تند المرزوقی از مصر و واکنش قاهره

انتقاد تند المرزوقی از مصر و واکنش قاهره
جمعه 5 مهر 1392 - 16:19

منصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آنچه در برخی کشورهای بهار عربی شاهد آن هستیم نشان می‌دهد، رویای آزادی از استبداد محقق نشده و این رویا به کابوسی هولناک تبدیل گشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم المرزوقی در این سخنان که با پاسخ تند طرف مصری مواجه شد، با اشاره به بهار عربی در مصر گفت: من از مسئولان جدید مصر می‌خواهم تا محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری برکنار شده مصر و دیگر زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

وی به بیان اینکه آزادی زندانیان سیاسی باعث پایان یافتن خشونت سریالی در مصر و از بین رفتن خفقان سیاسی در این کشور می‌شود، افزود: تنها راه برای بازگرداندن تمامی گروه‌های سیاسی مصری به پای میز مذاکره و از بین بردن جو امنیتی و خفقان سیاسی در مصر آزادی زندانیان سیاسی است.

وی همچنین از مسئولان قاهره خواست تا گذرگاه رفح واقع در مرز مصر با غزه را بازگشایی کنند و اجازه ورود کالا و عبور و مرور مسافر از این گذرگاه را بدهند تا با این کار از رنج بی‌پایان مردم فلسطین بکاهند.

به گزارش منابع مصری اما این سخنان با واکنش تند طرف مصری مواجه شد. به گزارش روسیا الیوم، نبیل فهمی وزیر خارجه مصر با انتقاد از سخنان رئیس جمهوری تونس در مجمع عمومی سازمان ملل، درباره وضعیت سیاسی در مصر، وی را به کتمان حقیقت متهم کرد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای کوتاهی اعلام کرد: المرزوقی، رئیس جمهوری تونس حقیقت را درباره مصر نمی‌گوید و علاوه بر این سخنان وی به این معنا است که مردم مصر اراده چندانی ندارند و اقدام آنها در برگزاری تظاهرات در 30 ژوئن از نظر مرزوقی بی‌ارزش بوده است.

در این بیانیه به حالت کنایه آمیزی خطاب به حکام تونس آمده است: آزادی زندانیان سیاسی و تشکیل یک نظام دموکراتیک در تونس مساله‌ای است که ما برای دوستانمان در تونس خواهان آن هستیم؛ دوستانی که سعی دارند به چنین دموکراسی دست یابند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها