هشدار سیاستمدار آمریکایی به سردمداران قطر

هشدار سیاستمدار آمریکایی به سردمداران قطر
دوشنبه 8 مهر 1392 - 22:38

مشاور سابق معاون وزارت خارجه آمریکا در مورد هرگونه حمایت از اخوان المسلمین و گروه های تندرو در کشورهای مصر، لیبی و سوریه "که منافع آمریکا را در منطقه خاورمیانه به خطر می اندازد"، به دولت قطر هشدار داد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مجله آمریکایی فارین پالیسی به نقل از "جرمی شاپیرو" مشاور سابق معاون وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: قطر نه دشمن آمریکاست نه دوست آن، ولی با حمایت مالی فراوان از اسلامگرایان افراطی، مانع اجرایی شدن طرح های سیاسی آمریکا در منطقه خصوصاً در کشورهای لیبی، سوریه و عراق می شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه، در قطر واقع شده است.

شاپیرو افزود: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر جدید قطر می توانست سیاست این کشور را تغییر دهد، ولی امیدها را ناامید کرد و سیاست های پدرش را ادامه می دهد. شیخ تمیم در دو سال گذشته طراح سیاست "حمایت از گروه های اسلامگرا " بود.

مشاور سابق معاون وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه، اجرای راهکارهای ذیل را پیشنهاد می کند تا قطر بیش از این پا را از حد خود فراتر نگذارد:

- جلوگیری از دخالت قطر در بحران سوریه از طریق اعمال فشار بر ترکیه برای ممانعت از انتقال محموله های تسلیحاتی از خاک خود به سوریه.

- بهره برداری آمریکا از نزاع قدیمی عربستان و قطر و ترغیب عربستان به جذب مسئولان جداشده از نظام قطر یا مخالفان این نظام و میزبانی از آنها در خاک خود.

- دعوت دانشگاه ها و مجامع سیاسی آمریکا از آن دسته از اعضای خاندان سلطنتی قطر که مخالف شیخ تمیم هستند، برای سخنرانی در این دانشگاه ها و مجامع سیاسی با هدف نشان دادن وجود اختلافات در داخل خاندان سلطنتی دوحه.

- افشای برخورد غیرانسانی دولت قطر با کارگران خارجی برای تخریب وجهه این کشور در سطح بین المللی، به ویژه با توجه به اینکه قطر میزبان جام جهانی فوتبال سال 2022 خواهد بود.

گفتنی است، جرمی شاپیرو در فاصله سال های 2009 تا 2013 با وزارت امور خارجه آمریکا همکاری می کرد و هم اکنون در مؤسسه بروکینگ فعالیت می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها