هراس سردمداران عرب و "هروله" به سوی اسرائیل

هراس سردمداران عرب و
دوشنبه 8 مهر 1392 - 22:47

به عقیدۀ روزنامه‌نگار برجسته عرب، رعب و وحشتی که در نتیجه تحول اخیر در روابط آمریکا و ایران بر برخی کشورهای عرب حاکم شده است، با "هروله" به سوی رژیم صهیونیستی از بین نمی‌رود.

 به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبد الباری عطوان" در مقاله‌ای نوشت: واکنش صحیح در قبال این وضع آن است که این کشورها - به ویژه حکام عرب منطقه (خلیج فارس)- به بازنگری در سیاست های نادرستی بپردازند که هرگونه خیزش در کشورهای عربی را نابود کرده، تمام تخم مرغ ها را در سبد آمریکا گذاشته و دشمنی با ایران را افزایش داده اند.

عطوان با اشاره به مقاله روزنامه صهیونیستی هاآرتص می افزاید؛ مطالب روز یک شنبه روزنامه هاآرتص در این باره قابل تأمل است. به نوشته این روزنامه، همزمان با دیدار "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف در حاشیه نشست های نیویورک، دیدارهای مشابهی بین دیپلمات های صهیونیست و همتایان اماراتی، عربستانی، اردنی و دیگر کشورهای "سنی نشین" حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

این تحلیلگر عرب در ادامه می نویسد: ما می دانیم که کشورهای عرب منطقه از بهبود قابل توجه در روابط ایران و آمریکا نگرانند و این نگرانی به دنبال تماس تلفنی بین اوباما و روحانی به اوج رسید، اما این به معنی لزوم تلاش برای ائتلاف با "اسرائیل" نیست، زیرا حال روز آنها اینک مانند کسی است که برای فرار از گرمای شدید، به آتش پناه می برد.

عطوان می افزاید: این روزنامه صهیونیستی، در ادامه از ضیافت شام پشت درهای بسته که از سوی مرکز بین المللی صلح در نیویورک با حضور 40 مقام بلند پایه از کشورهای مختلف از جمله تزیبی لیفنی، وزرای خارجه ترکیه، قطر، مغرب، کویت، اردن، مصر، عراق و دبیرکل اتحادیه عرب برگزار شد، سخن به میان می آورد و می نویسد: وقتی نوبت بررسی موضوع ایران رسید، هیچ یک از این مقامات عرب عقب نشینی نکردند و هیچ یک نیز در دفاع از فلسطین، اسرائیل را هدف حمله قرار ندادند.

عطوان خاطرنشان می کند: [تا زمان نگارش مقاله] بیش از 12 ساعت از انتشار این خبر گذشته و ما منتظر ماندیم تا یکی از مقامات عرب خبر این دیدارها را تکذیب کند، اما هیچ خبری نشد و بعید نیست که در روزهای آینده نیز شاهد دیدارهای بیشتر صهیونیست ها با مقامات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای تعیین چارچوبی به منظور تبلور ائتلاف جدید علیه ایران باشیم.

این نویسنده عرب در ادامه آورده است: کشورهای عرب منطقه (خلیج فارس) با این موضع جدید آمریکا تحقیر شدند و احساس کردند که از سوی دولت آمریکا شدیداً مورد اجحاف قرار گرفته اند، این امر درست است، اما اشتباه آنها در این است که برای واکنش به این اقدام آمریکا، با شتاب تمام دست در دست دشمنی قرار دهند که یک سرزمین مقدس عربی را اشغال کرده است.

وی افزود: بدون شک کشورهای عرب اگر دست در دست اسرائیلی ها بگذارند، از تفاهم آمریکا و ایران خسارت و زیان بسیار بزرگتری متحمل خواهند شد، زیرا در صورت تحقق این امر دو احتمال اساسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

نخست این که "اسرائیل" در برنامه های خود برای حمله به ایران، با حمایت کشورهای عرب (حوزه خلیج فارس به همراه اردن و مغرب) گامی به جلو بر دارد که در این صورت کشورهای عرب هدف انتقام ایران قرار خواهند  گرفت.

دوم این که اسرائیل از تهدیدات کنونی خود علیه ایران عقب نشینی کند، زیرا به تنهایی قادر به حمله به ایران و تحمل پیامدهای هولناک آن نخواهد بود؛ در این صورت حکومت های عربی رودرروی بخش عظیمی از ملت های خود (به ویژه اسلام گراها که همچنان اسرائیل را دشمن می دانند) قرار خواهند گرفت.

عبدالباری عطوان در پایان می نویسد: حال که آمریکا بعد از 30 سال قطع رابطه و تهدید به جنگ، به زبان گفت وگو با ایران رو آورده، بهتر است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز در تعامل با ایران دنباله رو آمریکا باشند؛ حال آن که آمریکا حتی در تیررس ایران هم نیست.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها