روزنامه لوس آنجلس تایمز:

میراث جهانی در سوریه به یغما می رود

میراث جهانی در سوریه به یغما می رود
سه شنبه 9 مهر 1392 - 10:07

ارين تامپسون استاد دانشگاه نیویورک در مقاله ای در لوس آنجلس تایمز می نویسد: جنگ در سوریه تنها جان مردم این کشور را نگرفته، بلکه میراث آنها و میراث جهان را به یغما برده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این مقاله آمده است:« سوریه خزانه تاریخ جهان است. دمشق، حلب، پالمیر و دست کم هزار بنای تاریخی، بازمانده هزاران سال فرهنگ را در خود نهفته دارند. یونانی ها، رومیان، فارس ها، مسیحیان و مسلمانان در آنچه امروز سوریه نامیده می شود، زندگی کرده و جنگیده اند.»

میراث باستانی سرشار سوریه باعث شد تا از سال 1963 اکتشاف و خرید و فروش آثار باستانی در این کشور ممنوع شود.اما در حال حاضر تمامی شش محوطه باستانی سوریه به محل فعالیت غارتگران آثار باستانی تبدیل شده است.

از سال 2011 و شروع ناآرامی ها در سوریه، صدها اثر باستانی سوری در بازارهای سیاه عتیقه در لبنان و ترکیه به فروش رفته است. این دو کشور نقطه آغاز انتقال این اشیا به اروپا و آمریکا هستند.

ارين تامپسون می نویسد: نیازی نیست برای چنین خریدهایی به لبنان و ترکیه سفر کنید. می توانید از طریق اینترنت تنها با 119 دلار یک سکه ضرب شده در 150 سال قبل از میلاد مسیح را خریداری کنید. این سکه ها اخیرا از دل خاک در شهر حمص به یغما رفته اند. مناطقی که بیشتر تحت کنترل شورشیان سوری بوده اند، بیشترین آسیب ها را از چپاول آثار باستانی دیده اند.

اما این غارتگری ها اقدامات فردی نیست و تحت نظر گروه های مسلح مخالف نظام سوریه انجام می شود. مخالفان مسلح اکتشاف و فروش آثار باستانی را به یکی از منابع مالی خود تبدیل کرده اند.

در ماه جاری میلادی مقامات لبنانی اعلام کردند از آغاز درگیری در سوریه، قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی از لبنان ده ها برابر افزایش یافته است.منبع همه این آثار سوریه است.

علاوه بر سرقت آثار باستانی و اکتشاف های غیرقانونی، جنگ باعث تخریب بناهای تاریخی شده است. آثار باستاني شام شامل بازار تاریخی شهر حلب، شهر قدیمی حلب، مسجد جامع اموی، بخش تاریخی دمشق و بصرا، شهر تاریخی پالمیر و قلعه‌های شجاعان و صلاح‌الدین آسيب‌هاي شديد ديده است.

برخی گزارش ها از تخریب غیر قابل جبران شماری از با ارزش ترین آثار تاریخی این کشور و قاچاق دو میلیارد دلار از آثار مذکور حاکی است.

این تخریب ها و سرقت آثار باستانی در سوریه همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها