نیویورک تایمز: اردوغان ترکیه را نابود می‌کند

نیویورک تایمز: اردوغان ترکیه را نابود می‌کند
جمعه 19 مهر 1392 - 21:23

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، با اقدامات خود در جهت نابودی کشورش گام بر می دارد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: انتظار می رفت ترکیه کشوری پایدار و دموکراتیک و شریک راهبردی مورد اعتماد آمریکا در منطقه خاورمیانه باشد، اما تظاهرات گسترده اخیر ناشی از اقدامات سرکوبگرانه اردوغان در  ماه ژوئیه گذشته، غرب را شوکه کرد.

این روزنامه به فقدان تمرکز رسانه های بین المللی روی مسئله ترکیه، اشاره کرد و نوشت: این درحالی است که دولت ترکیه ادعا می کند که بحران این کشور پایان یافته و نظام بار دیگر کنترل خیابان های استانبول را به دست گرفته است.

نیویورک تایمز ارزیابی دولت ترکیه از اوضاع این کشور را بسیار خوشبینانه دانست و افزود: اردوغان در چارچوب تلاش برای احیا پایگاه سیاسی خود و ایجاد فاصله بین ترک های متدین  و لائیک ها، ترکیه را به بشکه ای از باروت تبدیل کرده است.

نویسنده این روزنامه به تلاش اردوغان برای تعمیق شکاف بین اکثریت سنی و اقلیت علوی در این کشور اشاره کرد و نوشت اردوغان با ادامه این وضع می تواند دموکراسی ترکیه را قربانی ساست های جهت دار خود کند.

نیویورک تایمز در ادامه به درگیری یک روز کامل پلیس ترکیه با علوی های این کشور در آنکارا اشاره و خاطرنشان کرد که علوی ها اقلیت مسلمانی هستند که 15 تا 20 درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند و سال هاست از سرکوب و تبعیض رنج می برند؛ مکان عبادت آنها به رسمیت شناخته نشده و کودکانشان مجبور به فراگیری مذهب سنی هستند.

این روزنامه در پایان تصریح کرد: از زمان حمایت اردوغان از تکفیری های مسلح در سوریه و به دنبال سیاست جانبدارانه وی از اخوان المسلمین مصر، ابعاد فرقه گرایی در ترکیه بیشتر مشهود شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها