شرح کامل مشاجره کری و فیصل بر سر ایران

شرح کامل مشاجره کری و فیصل بر سر ایران
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 17:55

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دیدار اخیر وزرای خارجه عربستان و آمریکا در پاریس با ناکامی کامل درباره آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از منابع خبری، "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان معتقد است که سهل انگاری غرب در قبال دمشق و نزدیک شدن به ایران معادله را در سوریه بر هم زده و به باقی ماندن بشار اسد در عرصه قدرت کمک می کند.

وزیر خارجه عربستان پیشتر گفت: در نشست ژنو1 درباره سوریه توافق شد که شرط برگزاری نشست ژنو 2 کناره گیری اسد از قدرت و تشکیل دولت انتقالی با تمام اختیارات باشد و در غیر این صورت نیازی به ژنو2 نخواهد بود و ائتلاف معارض سوریه نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، همزمان با دیدار فیصل و کری در پاریس، ائتلاف معارضان سوریه اعلام کرد که تنها در صورتی در نشست ژنو 2 شرکت خواهد کرد که هدف از آن سرنگونی دولت اسد باشد، کری نیز قبل از دیدار با فیصل با نامزدی اسد برای انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه مخالفت کرد تا شاید به این طریق خشم عربستان از مواضع جدید کاخ سفید فرونشیند.

خاطرنشان می شود که وقتی بشار اسد از طریق شبکه المیادین اعلام کرد که برای کاندید شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری آیند سوریه مانعی نمی بیند، خیلی ها در برابر او موضع گیری کردند.

کری در دیدار با فیصل گفت: آمریکا نگرانی عربستان را درک می کند اما کاخ سفید وارد روند سیاسی گسترده ای با روسیه شده است و بر اساس تعهداتی که در قبال روسیه و چند کشور دیگر دارد، لازم است بدون پیش شرط در نشست ژنو 2 شرکت کند زیرا هدف، دست یابی به راه حلی سیاسی است که همه از آن راضی باشند.

وی افزود: در ژنو2 می توان درباره هم مسائل به توافق رسید.
از سوی دیگر درحالی که وزیر خارجه عربستان درباره مشارکت نماینده معارضان سوری در ژنو2 گفت: لازم است هیئت معارضان تحت لوای ائتلاف معارضان و به ریاست رئیس این ائتلاف در نشست ژنو2 شرکت کند، جان کری اظهار داشت ما این مسئله را درک می کنیم اما دیدگاه های ضد و نقیض دیگری حتی در داخل معارضان در این خصوص وجود دارد.

کری به موضع هیئت هماهنگی معارضان سوری که "هیثم المناع" رئیس آن در خارج با مقامات عالی رتبه غرب و روسیه و ایران دیدار کرده و همچنان این دیدار ها ادامه دارد، اشاره کرد و با قاطعیت گفت: ما معتقدیم که ائتلاف معارضان سوری دیگر یک ائتلاف نیست بلکه به چند ائتلاف تبدیل شده است و نقش ما در این میان نجات طرف غرق شده نیست و نمی پذیریم که رئیس ائتلاف معارض ریاست هیئت اعزامی معارضان به ژنو را به عهده داشته باشد.

کری و فیصل در ادامه این دیدار به مسئله نزدیک شدند آمریکا و غرب به ایران نیز پرداختند و طبق معمول این بار نیز وزیر خارجه عربستان به صراحت از این مسئله ابراز نگرانی کرد و گفت: آمریکا با نزدیک شدن به ایران تمام متحدان خود را قربانی می کند.

بر اساس اطلاعات  منتشر شده این دیدار با نگرانی و چه بسا با اختلاف طرفین پایان یافت و شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که واشنگتن فشار خود را بر ائتلاف معارضان سوری بیشتر خواهد کرد تا در ژنو2 شرکت کند زیرا ناکامی آمریکا در این امر به معنی ناتوانی آن در تاثیر گذاشتن بر معارضان خواهد بود و این امر مسکو را وادار خواهد کرد که بگوید: به تعهد خود مبنی بر قانع کردن دولت سوریه به شرکت در نشست ژنو2 عمل کرده اما واشنگتن در این زمینه شکست خورده است.
از سوی دیگر اگر واشنگتن  در این زمینه ناکام بماند، دولت سوریه نیز می تواند بگوید که برای فراهم شدن فرصت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تلاش کرده اما با ناکامی آمریکا در قانع کردن معارضان، ناچار به راهکار نظامی ادامه می دهد.
در ضمن اطلاعات موجود بیانگر آن است که عربستان مدت هاست تلاش می کند تا چند کشور عربی را قانع کند که از حرکت پشت سر توافق آمریکا و روسیه در خصوص سوریه بپرهیزند و در عین حال نظام سوریه را همچنان تحت فشار قرار دهند اما به نظر می رسد این تلاش با شکست مواجه شده باشد؛ بویژه این که قطر به تازگی موضع خود را در قبال نظام سوریه تغییر داده و دیگر کشورهای عربی نیز نمی خواهند با آمریکا وارد تنش شوند.
از سوی دیگر به نظر می رسد آمریکایی ها و کشورهای غربی به این باور رسیده باشند که اینک مبارزه با تروریسم در سوریه، توافق با روسیه و تکامل روند نزدیک شدن به ایران در اولویت است.            
در پایان این سوال مطرح است که آیا اختلاف آمریکا و عربستان همچنان ادامه خواهد یافت یا این که ریاض عقب نشینی خواهد کرد؟
اما واقعیت این است که بعید است عربستان کشمکش با مهم ترین متحد خود در جهان را ادامه دهد.

 

پربیننده ترین خبرها