وزرای خارجه عراق و ترکیه با هم دیدار کردند

وزرای خارجه عراق و ترکیه با هم دیدار کردند
جمعه 3 آبان 1392 - 15:40

در حالی که روابط عراق و ترکیه به دلیل حمایت آنکارا از گروه های تروریستی در عراق و همچنین پناهندگی دادن به طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهوری این کشور بیش از یک سال است که شکرآب است، دعوت اردوغان از مالکی برای سفر به ترکیه و دیدار وزرای خارجه دو کشور حکایت از شروع دوباره ای در روابط طرفین دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک هفته پس از آنکه نخست وزیر ترکیه از همتای عراقی خود دعوت کرد تا از آنکارا دیدار کند، وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود با تاکید بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه، نسبت به تاثیر مستقیم بحران این کشور بر کشورهای منطقه خاورمیانه هشدار داد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داوود اوغلو، بر لزوم حل و فصل هرچه سریعتر بحران سوریه تاکید و اعلام کرد: در صورتی که بحران سوریه ادامه یابد، بر منطقه خاورمیانه و تمامی کشورها به طور مستقیم تاثیر خواهد گذاشت، لذا باید برای حل فوری بحران سوریه تلاش کرد.

زیباری در ادامه اعلام کرد که کشورش برای ایجاد روابط دوستانه با ترکیه تلاش می‌کند و در دوره آتی شاهد روابط گسترده‌تر میان دو کشور خواهیم بود.

داوود اوغلو نیز با تاکید بر ایجاد روابط دوستانه با عراق اعلام کرد: ما همواره درباره راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز حل بحران سوریه بحث و گفتگو می‌کنیم و امیدواریم که از به کار گرفتن هر گونه تجهیزات نظامی خودداری شود، چرا که بحران سوریه باید از طیق مسالمت‌آمیز حل و فصل شود نه از طریق اعمال زور.

گفتنی است ترکیه با دخالت آشکار خود در امور داخلی عراق به خصوص سفر بدون دلیل سال گذشته داوود اوغلو به شهر کرکوک، روابط دو کشور را به شدت دچار بحران کرد تا جایی که دولت عراق تصمیم گرفت تا از روابط تجاری میان دو کشور کم کند که این مساله به شدت اقتصاد بحران زده ترکیه را در خطر فروپاشی قرار داد به خصوص اینکه ترک ها مسیر زمینی سوریه را از دست داده اند و دنبال این مسیری جایگزین برای دسترسی به شبه جزیره عربستان می باشند اما تاکنون موفق به باز کردن راه عراق نشده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها