حمله سایبری موساد به کاخ الیزه

حمله سایبری موساد به کاخ الیزه
جمعه 3 آبان 1392 - 18:09

فرانسوی ها گمان می کنند سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد در حمله سایبری سال گذشته به کاخ الیزه نقش داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فرانسوی ها می گویند آمریکا در ماه می سال 2012 تلاش کرده تا شبکه ارتباطی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور پیشین را در کاخ الیزه هک کند. بر اساس یک یادداشت داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا، که روز جمعه افشا شده است، ماموران این آژانس می گویند در حمله به اقامتگاه رییس جمهور فرانسه نقشی نداشته اند و احتمال دارد که موساد عامل حمله بوده باشد.

این اطلاعات آخرین موارد افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار فراری سابق آژانس امنیت ملی آمریکا "ان اس ای" است که در روزنامه فرانسوی لوموند و همکاری گلن گرین والد روزنامه نگار آمریکایی چاپ شده است.

یادداشتی که از احتمال دست داشتن موساد در حمله به الیزه خبر می دهد، بر اساس دیدار 2 مامور سازمان اطلاعات خارجی فرانسه موسوم به DGSE با ماموران "ان اس ای" است، این دو برای گرفتن توضیحات درباره حمله سایبری به کاخ الیزه به واشنگتن سفر کرده و با ماموران "ان اس ای" دیدار داشتند.

این یادداشت می گوید بخش "عملیات های دسترسی مناسب" (TAO) در ان اس ای که ماموریت حملات سایبری را بر عهده دارد، حمله به کاخ الیزه را رد کرد و تایید می کند که همپیمانان نزدیکش از جمله استرالیا، انگلیس، کانادا و نیوزلند هم در این حمله دست نداشته اند.

در این یادداشت آمده است:"TAO عامدانه مطرح نکرده است که آیا موساد یا ISNU (واحد اطلاعات سایبری اسرائیل) در حمله به کاخ الیزه دست داشته است، زیرا فرانسه هدف مصوب برای گفتگوهای مشترک نیست".

لوموند این مسئله را اینگونه تشریح کرده است که این جمله کنایه ای قوی از دست داشتن موساد در این حمله سایبری است.

این حمله در آخرین هفته های کاری نیکولا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه و در فاصله بین دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور انجام شده است. انتخاباتی که به پیروزی اولاند منجر شد.

پیش از این مطبوعات فرانسوی این حمله را با عنوان تلاش برای نصب ابزار مونیتورینگ در سامانه ارتباطاتی کاخ ریاست جمهوری فرانسه منتشر کرده بودند. اما مشخص نشده است که این حمله موفق بوده است یا خیر.

با این حال فرانسوی ها به آمریکا مشکوک هستند. این حمله زمانی صورت گرفته که نیکولا سارکوزی در صدر اداره دولت فرانسه بوده است. سارکوزی در طول دوران روابط فرانسه با آمریکا بهترین روابط را با آمریکایی ها داشته است به گونه ای که نشریات فرانسوی اغلب سارکوزی را " سارکوزی آمریکایی" خطاب می کردند.

خبر حمله سایبری آمریکا به کاخ الیزه یک روز پس از افشای حک تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به دست آژانس امنیت ملی آمریکا صورت گرفته است. البته آمریکایی ها حک کردن موبایل مرکل را رد کرده و اوباما در گفتگوی تلفنی با مرکل به وی اطمینان داده که واشنگتن هرگز از وی جاسوسی نمی کند و نخواهد کرد.

در یاد داشت افشا شده ان اس ای نام ماموران سازمان اطلاعات خارجی فرانسه هم با نام های برنارد باربیر و پاتریک پایلوکس آمده است.

این هفته رسوایی های جاسوسی های گسترده آمریکا در فرانسه و آلمان که علاوه بر شهروندان، مقامات سیاسی تجاری این کشور ها را هم هدف قرار داده بود، با خشم شدید اروپایی ها همراه شده است.

از زمانی که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا با انتشار اسنادی آژانس امنیت ملی آمریکا را به جاسوسی از شهروندان این کشور و سایر کشورهای جهان به خصوص آمریکای لاتین متهم کرد زمان زیادی نگذشته است، اما جزئیات زیادی از ابعاد مختلف جاسوسی‌های دولت آمریکا افشا شده است.علاوه بر فرانسه، آلمان و انگلیس، برزیل، مکزیک و ایتالیا هم هدف جاسوسی های ان اس ای قرار گرفته اند.

افشای این مطالب با خشم شدید سران جامعه بین المللی مواجه شده است و کاخ سفید برای گریز از این فشارها تنها کاری که می تواند انجام دهد دروغگویی و انکار است. البته در آینده مشخص نیست تداوم انتشار این مطالب به چه نتیجه ای منجر خواهد شد. باید در نظر داشت که همه کشورهای هدف، تاکید کرده اند که این اقدامات در روابط و دوستی هایشان با آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

پربیننده ترین خبرها