به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فقط یک هفته بعد از توافق هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5، نمایشگاه بین المللی تهران میزبان بیش از 150 شرکت فعال در زمینه خودروسازی بود. این نمایشگاه درصدد است پیامی مبنی بر بازگشت به وضعیت طبیعی را در مورد یکی از مهمترین بخش هایی که هنگام تحریم با دشواری های فراوان روبرو شد، به جهان ارسال کند.
"پاتریک پلاین" رئیس سازمان بین المللی خودروسازان تأکید کرد: ایران رتبه یازدهم را در لیست بزرگ ترین بازارهای جهانی و رتبه سیزدهم را در لیست بزرگ ترین سازندگان خودرو در سال 2011 از آن خود کرد.
وی افزود: ایران پتانسیل های زیادی دارد که در سال 2012 از تمام آنها به قدر کافی استفاده نشده است.
بر اساس توافقی که 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، برخی تحریم ها از جمله تحریم صنعت خودروسازی باید کاهش یابد.
در ژانویه 2013 با حکم ریاست جمهوری امریکا، تجارت با ایران در زمینه قطعات خودرو و دانش ساخت آن محدود شده بود.
شرکت کنندگان در نمایشگاه تاکید کردند هدف ایران افزایش حجم تجارت در داخل و افزایش صادرات به کشورهای همسایه است.
پلاین به خبرگزاری فرانسه گفت: همه شرکا حضور دارند و مانعی برای بازگشت به نرخ فروش سالانه 1.6 میلیون خودرو در سال 2014 وجود ندارد که این همان نرخ سال 2011 بود. وی ابراز امیدواری کرد در مرحله بعد این رقم به دومیلیون خودرو درسال برسد.
وی بااشاره به درصد پایین استفاده از خودرو در ایران که شامل 89 خودرو برای هر هزار نفر می شود گفت که این رقم نسبت به چین با میانگین درآمدسرانه 12500 دلار در سال، کمتر است.
"گیل نورمن" مدیر اجرایی شرکت رنو در منطقه آسیا-اقیانوس آرام نیز در این رابطه گفت: خاورمیانه بازار آینده تمام خودروسازها است.
وی خاطرنشان کرد 50 درصد از خودروها که بیش از 20 میلیون دستگاه است بیش از 25 سال عمر دارند.
فعالیت های شرکت رنو به شکل قابل توجهی در جریان تحریم های اقتصادی امریکا تحت تاثیر قرار گرفت.
شرکت رنو در سال 2012 بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند که این میزان 10 درصد حجم بازار را شامل می شد اما در پایان ژوئن 2013 این رقم به 30 هزار دستگاه رسید.
شرکت کنندگان در نمایشگاه تهران براین باورند که احیای اقتصاد جز با کاهش هرچه سریع تر تحریم ها در بازار سرمایه میسر نخواهد بود.
پاتریک پلاین گفت: سرعت در امور بسیار مهم است. ایرانی ها عجله دارند و ایران باید مانند هر کشور دیگری خودش را در برابر منابع سرمایه گذاری داخلی و خارجی ببیند.
با این حال گیل نورمن تأکید کرد: بهتر است تا ژانویه 2014 منتظر روشن شدن مسیر توافق چندمرحله ای ژنو میان ایران و کشورهای بزرگ باشیم.
وی افزود هرچند نشانه هایی از آغاز دوباره رونق بازار خودرو در ایران پدیدار شده، ولی ما به اتخاذ سیاست های واقعی ادامه می دهیم و به تحریم های بین المللی احترام می گذاریم.
شرکت های فرانسوی متخصص در امر تجهیزات و قطعات خودرو ضمن تاکید بر جایگاه ویژه خودروهای فرانسوی در ایران قبل از تحریم ها اظهار داشتند، از دست دادن این جایگاه برایشان بسیار تاسف آور خواهد بود.