سیاستمدار لبنانی: بحرانهای منطقه به نفع اسرائیل است

سیاستمدار لبنانی: بحرانهای منطقه به نفع اسرائیل است
يکشنبه 17 آذر 1392 - 22:11

وزیر کار لبنان با اشاره به اوضاع کشورهای منطقه و نقش منفی ترکیه، بحرانهای فعلی را فقط به نفع رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "غازی العریضی" در مصاحبه با روزنامه تونسی "الشروق" اوضاع کشورهای منطقه را نابسامان توصیف کرد و گفت: به طور مثال در تونس بعد از تغییرات مردم خیلی امیدوار بودند اما درحال حاضر در نگرانی و سردرگمی به سر می برند. در لیبی هم نابسامانی غیرقابل توصیفی رواج دارد. از طرفی کشتار و از طرف دیگر خطر نابودی دولت و موسسات دولتی  و دنیایی که چشم به ثروت نفتی لیبی دارد و نه منابع انسانی و انقلابی که مردم رقم زده اند.
وی در توصیف اوضاع مصر اظهار داشت: در این کشور علاوه بر بحران آب و نان هر روز فاصله میان مردم بیشتر می شود. از سوی دیگر منطقه سینا به میدان جنگ، کشتار، قاچاق سلاح و انسان تحت عنوان جهاد تبدیل شده است. تونلهایی که به سمت غزه می رود خراب می شوند تا (رژیم) اسراییل نفس راحتی بکشد.
العریضی خاطرنشان کرد: مصر چنان سرگرم منازعات و چندصدایی های داخل است که دیگر نقش و موقعیت موثر خود را در میان کشورهای عربی فراموش کرده است.
وزیر کار لبنان درباره سوریه نیز خاطرنشان کرد: سوریه در حال ویران شدن، سوختن و از بین رفتن میراث تاریخی و انسانی اش است. سوریه که دارای بزرگ ترین نقش در منطقه بود اینک جولانگاه قدرت های بزرگ دنیاست که در آن به دنبال منافع خود می گردند.
این مسئول لبنانی درباره اوضاع عراق هم افزود: در سرزمین علما، فقها، شعرا و خلفا امروز جوی خون روان است. فتنه های مذهبی از یک سو و حکومت خودگردان کردها از سوی دیگر و نداهای جدایی طلبانه باعث خوشحالی بعضی قدرت های منطقه ای و بین المللی شده است.
وی درباره یمن نیز خاطرنشان کرد: در این کشور خبری از امنیت، ثبات، رشد و پیشرفت نیست. هنوز مشکلات بین جنوب و شمال آن حل نشده بود که در گوشه گوشه آن اقلیم های مختلف دم از استقلال و جدایی طلبی زدند و علاوه بر آن جنگ های قبیله ای و مذهبی نیز هنوز ادامه دارد.
العریضی گفت: در بحرین هم درگیری و اعتراض همچنان وجود دارد. چنین صحنه ای از اوضاع منطقه مصیبت بار و فقط به نفع اسرائیل است.
وی درباره مشکلات لبنان هم افزود: لبنان امروز صحنه بروز تناقض های امت اسلامی و طرابلس شاهد خشونت و درگیری است. حوادث لبنان نشان داد که سیاستمدارانش قادر به حل و فصل مسایل کوچک داخلی نیستند.
این وزیر لبنانی در ادامه راه حل هایی برای برون رفت از این وضع ارایه کرد و گفت: کشورهای عربی باید بر اساس تغییر به تفاهم برسند. مثلا سوریه دیگر به صورت گذشته برنخواهد گشت پس باید تغییر در آن به نفع همگان باشد. ایران هم یکی از کشورهای این منطقه است و باید برای حل مسایل منطقه طرف مشورت قرار گیرد.
وی درباره ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این کشور رویای عثمانی جدید و رهبری منطقه را در سر می پرورد که تصوری به دور از واقعیت است. آنکارا علاوه بر مشکلات داخلی از سیاست خارجی دقیقی هم برخوردار نیست و اشتباهی که درباره سوریه مرتکب شد، جبران ناپذیر بود.
العریضی در پایان درباره توافق هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 اظهار داشت: ایران در این توافق توانست با هوش و قدرت به حق خود در انرژی هسته ای دست یابد و اینک نیز برای تعیین نقش خود در آینده منطقه وارد مذاکرات می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها