نبرد داعش برای کنترل گذرگاه ها و خطوط مرزی

نبرد داعش برای کنترل گذرگاه ها و خطوط مرزی
سه شنبه 17 دی 1392 - 09:59

در حالی که نبردها در حلب، ادلب و اطراف آن میان گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام با دیگر جریان های مسلح شورشی سوریه در جریان است، به نظر می رسد داعش تلاش می کند تا گذرگاه های مرزی را همچنان در کنترل خود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آنچه از تحولات سوریه در حال حاضر استنباط می شود؛ درگیری گروه های مسلح به نیابت از اربابان خارجی خود است. از یک سو جبهه الاسلامیه و جیش المجاهدین که اولی وابسته به عربستان و دومی قطر و ترکیه است تلاش دارند تا شکل جدیدی از مخالفان مسلح در سوریه را عرضه کنند و از سوی دیگر گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام نیز در صدد است که مناطق متصرفی خود در سوریه را حفظ و گسترش دهد.

در این رابطه، داعش در یک طرح از پیش برنامه ریزی شده تلاش دارد تا گلوگاه های مهم در شمال سوریه و عراق را در کنترل خود درآورد، هر چند این گروه مسلح از گذرگاه های مرزی الیعربیه و راس العین اخراج شد، اما تلاش برای ورود به دو گذرگاه تل ابیض، باب السلامه و باب الهوی از جمله اهداف این گروه به شمار می رود.

داعش از دو هفته پیش با پیشروی در محور باب الهوی و تصرف شهرهای اطمه و الدانه و سرمدا، عملاً گذرگاه باب الهوی را محاصره کرد و برای کنترل نهایی بر محور مواصلاتی این گذرگاه، نیاز داشت تا شهر الاتارب را هم به تصرف خود درآورد که همین حمله باعث هوشیار شدن گروه های مسلح دیگر و درخواست آنها از داعش برای عقب نشینی از این منطقه شد.

در درگیری های صورت گرفته، هر چند شهر الاتارب از کنترل داعش خارج شد، اما مقر سابق فوج 46 ارتش سوریه که در کنترل جبهه النصره بود، به تصرف این گروه درآمد و شهر الدانه هم از کنترل آن خارج شد.

با این تفاصیل، داعش همچنان تلاش می کند تا بر گذرگاه باب الهوی و تل ابیض مسلط شود، گذرگاه باب السلامه در کنترل این گروه است و خبرهای رسیده از سوریه حمایت از آن است در حال حاضر شهر تل ابیض که در کنترل گروه احرار الشام است، در محاصره داعش است و این گروه همچنان در اطراف باب الهوی حضور دارد و برای باقی ماندن در آنجا نیروهای بیشتری اعزام کرده است.

گذرگاه ها علاوه بر درآمد مالی، باعث خواهد شد تا مسیر عبور افرادی که از خارج می آیند، همچنین مسیر ورود سلاح و مواد غذایی، قاچاق نفت و گازوییل همه در کنترل این گروه مسلح قرار بگیرد و به همین علت است که بقیه جریان های مسلح احساس خطر کرده و در صدد آن هستند تا داعش را از این مناطق برانند و به همین علت جبهه النصره را نیز با خود همراه نموده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها