اراکی: درگیری‌های منطقه، سیاسی است نه مذهبی

اراکی: درگیری‌های منطقه، سیاسی است نه مذهبی
يکشنبه 22 دی 1392 - 22:45

دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تاكيد كرد: درگيري هاي منطقه مذهبي نيستند، بلكه سياسي هستند و به عنوان مثال ميان ايران و عربستان جنگی نيست، بلكه در واقع جنگ ميان ايران با رژيم صهيونيستي و هم پيمانانش از جمله امريكا و اروپاست.

آيت الله محسن اراكي در گفتگوي ويژه با العالم گفت تكفيري ها و فتنه هاي مذهبي و منازعات و كينه توزي ميان مذاهب مختلف مسلمانان از بزرگ ترين مشكلات منطقه است كه علما و اصحاب انديشه بايد گردهم آمده و درباره آن چاره انديشي كنند.

آيت الله اراكي که میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در بخش دیگری از سخنان خود تصریح كرد: منازعات منطقه در واقع جنگ ميان جمهوري اسلامي ايران با رژيم صهيونيستي است و مشكل اينجاست كه كشورهاي حوزه خليج فارس به جاي اتحاد با ايران كه مظهر مقاومت در منطقه است، با رژيم صهيونيستي متحد شده و سرنوشت خود را با اين رژيم پيوند زده اند.

دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: اگر اين كشورها چنين رويه اي را در پيش نمي گرفتند ايران در اين جنگ تنها نمي ماند و امريكا و هم پيمانانش جرات نمي كردند با تحريم ظالمانه از هر سو به ايران فشار بياورند. هرچند ايران علي رغم مشكلات ناشي از تحريم هرگز دست بسته در برابر استكبار نبوده و نظاره گر حمله به قلعه مقاومت در سوريه نخواهد بود.

اراکی ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران با هيچ طرف سياسي مسلماني در منطقه دشمني ندارد بلكه اين دشمني ميان ايران و رژيم صهيونيستي است، زيرا يك رژيم غير قانوني است و اساسا ماهيت اشغال و ترور دارد. از اين رو حاكمان منطقه اگر خواهان ادامه حكومت خود هستند، بهترين راه اين است كه به جاي اتحاد با رژيم صهيونيستي و امريكا، با ملت هايشان متحد شوند.

آيت الله اراكي همچنين از حاكمان منطقه خواست درباره قضيه فلسطين كه قضيه مشترك ميان مسلمانان است، با مردم خود همراه شوند و توافق كنند كه دشمن فقط يكي است و آن هم رژيم صهيونيستي است و پول هايي را كه براي برانگيختن فتنه و درگيري صرف مي كنند، براي يكي شدن مواضع كشورهاي اسلامي هزينه كنند تا سرنوشت و امنيت و منافع همه با هم يكي و مشترك شود.

عربستان، پیروزی ایران بر اسرائیل را به ضرر خود می داند

آيت الله اراكي در ادامه گفت: عربستان خودش را در اختلافات ميان ايران و رژيم صهيونيستي وارد مي كند چون پيروزي ايران و نيز مقاومت اسلامي بر اين رژيم را به نفع خودش نمي داند. كشورهاي منطقه از جمله عربستان بيش از 60 سال هيچ كاري براي مقابله با رژيم صهيونيستي انجام ندادند، تا اين كه كار به جايي رسيد كه گفتند بايد واقعيت را پذيرفت و اسرائيل را به رسميت شناخت از اين رو تسليم تصميات صهيونيست ها شدند.

وي طرح هايي صلحي را كه با نظارت امريكا تدوين مي شود، در واقع طرح هايي براي تسليم در برابر خواست رژيم صهيونيستي برشمرد و گفت: پيروزي مقاومت اسلامي در لبنان و غزه برهان آشكاري بر اشتباه بودن اين رويكرد دانست و ضمن ابراز تاسف از اين كه برخي كشورهاي منطقه مانند عربستان سرنوشت خود را با اين طرح صلح ها گره زده اند، خواستار تفكر جدي سياستمداران عربستاني درباره پيوستن به كشورهاي مقاومت و ايفاي نقش محوري در آن شد زيرا ايران اسلامي ادعاي رهبري ملت هاي منطقه را ندارد و فقط معتقد است كه بايد از مقاومت اسلامي دفاع كند.

آيت الله اراكي خاطرنشان كرد: علماي زيادي در عربستان و مصر و ديگر كشورهاي اسلامي از حقایق آگاهند و حقيقت را درك مي كنند و همانند ما مي انديشند و به طرح تقريب بين مذاهب توجه دارند، اما مشكل اينجاست كه سياستمداران منطقه، آزادي عمل و اجازه تبادل آراء به اين علما نمي دهند.

عربستان می تواند مانع ادامه تروریسم شود
آیت الله شيخ محسن اراكي، دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي گفت: اگرسياستمداران سعودي اراده كنند، مي توانند از نفوذ عناصر تكفيري و رشد آن در برخي كشورهاي منطقه جلوگيري كنند، همانگونه كه توانستند در كشور خود مانع از فعاليت تكفيري ها و تروريست ها شوند.

وي افزود :اما دشمنان عربستان حامي اقدامات تروريستي نيستند، اگر اين گونه بود شيعيان عراق مي توانستند تروريست هاي زيادي را از مرزهاي مشترك به عربستان سعودي انتقال دهند، اما مي بينيم كه تروريست ها در مناطقي بيشتر به چشم مي خورند كه منافع عربستان در گرو انتشار تروريست ها در همانجا است.

فتنه انگيزي؛ طرحي بين المللي براي تشديد اختلافات مسلمانان
دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي با تاكيد بر تلاش اين مجمع براي ايجاد وحدت و تقريب ميان ديدگاه ها و هم چنين جلوگيري از تشديد اختلافات، تصريح كرد: فتنه انگيزي از جمله طرح هاي دستگاه هاي اطلاعات جهاني مانند آمريكا،انگليس و اسرائيل است كه سازمان اطلاعات كشورهاي حاشيه خليج فارس و ديگر كشورهاي منطقه با آن همكاري دارند.

شيخ محسن اراكي افزود: تكفيري ها، مبالغ زيادي براي ايجاد اختلافات طائفي، فتنه انگيزي و گسترش آن در منطقه هزينه كرده اند، زيرا منطقه شاهد بيداري اسلامي بود كه مي توانست به طرح امت اسلامي واحد تبديل شود، همانگونه كه رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران خواهان آن بودند.

بيداري اسلامي و طرح بزرگ امت اسلام
وي تاكيد كرد: بيداري اسلامي در صورت ادامه، امت اسلامي را به بزرگترين قدرت جهان واز تصميم سازان مهم جهان تبديل مي كرد و ديگر آمريكا و صهيونيست ها و اروپا نمي توانستند به منطقه حكومت كنند و ازمنابع آن به نفع خود استفاده كنند.

دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي تاكيد كرد: شرايط كنوني منطقه ايجاب مي كند كه علماي مسلمان، انديشمندان و نخبه هاي كشورهاي اسلامي براي حل مشكلات عراق، شام، مصر و برخي كشورهاي اسلامي ديگر دورهم جمع شوند، اما مشكل، سادگي برخي تصميم سازان كشورهاي منطقه و وابستگي هاي سياسي آنان به ديكته هاي آمريكاست كه خود را دراين درگيري مغلوب مي بينند.

آیت الله اراكي از مقامات كشورهاي حاشيه خليج فارس خواست در درگيري ميان رژيم صهيونيستي، ايران و مقاومت اسلامي بي طرف باشند و افزود: شعار انقلاب اسلامي ايران دفاع از مساله فلسطين است واز مقاومت اسلامي در فلسطين نيز حمايت كرد و با اين اقدام بسياري از موازين اسرائيل را برهم زد.

وي افزود: با انقلاب اسلامي ايران و حمايت از مقاومت اسلامي فلسطين و لبنان، موازين تغيير كرد و مقاومت اسلامي توانست پيروزي هايي كسب كند كه اولين مورد بيرون راندن صهيونيستها از جنوب لبنان ، غزه و مناطقي از كرانه باختري بود.

دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي در پایان تاکید کرد: اين اقدامات موجب آن شد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي، در صدد مقابله با مقاومت اسلامي كه به مصر و شمال آفريقا امتداد يافته بود، برآيند و از طرف ديگر نيز نگران انتقال اين جريان به كشورهاي خليج فارس بودند. از اين رو با طرح توطئه اي بهتر ديدند با امتداد بيداري اسلامي مقابله كرده ومساله شيعه و سني يا عرب، كرد و ترك را به ميان كشيدند تا منافع خود را در منطقه همانند عراق تضمين كنند.

پربیننده ترین خبرها