استقبال شورای امنیت از آتش بس در سودان جنوبی

استقبال شورای امنیت از آتش بس در سودان جنوبی
جمعه 4 بهمن 1392 - 12:21

العالم - شورای امنیت، از امضای توافقنامه آتش بس میان دولت سودان جنوبی و مخالفان به رهبری "ريك ماشار" معاون سابق رییس جمهوری سودان جنوبی، استقبال کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، آتش بس میان دولت سودان جنوبی و گروه مسلح وفادار به ماشار پس از درگیری های چندماهه که هزاران کشته و صدها هزار آواره برجا گذاشته است، امضا شد.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز از این توافق استقبال کرد و آن را گام اولیه مهم در جهت حل و فصل بحران در این کشور برشمرد و شروع اجرای بندهای توافقنامه و آغاز گفت وگوی سیاسی که همه طرف ها از جمله زندانیان سیاسی را نیز شامل شود، خواستار شد.
دو طرف درگیری، با میانجی گری اتحادیه آفریقا، در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، توافقنامه آتش بس را امضا کردند.
امضای توافقنامه آتش بس، پس از چند هفته نشست های پیاپی، توسط نیال دینگ نیال، رییس هیات دولت سودان جنوبی و تابان دینگ جای، رییس هیات مخالفان صورت گرفت تا به خشونت های گسترده ای که هزاران کشته و صدها هزار آواره به جا گذاشته است، پایان دهد. آواره هایی که با وجود تلاش سازمان ملل و برخی کشورها، نیازهای ضروری آن ها تامین نشده است.
به دنبال امضای توافقنامه صلح، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد 11 عضو ارشد جنبش آزادیبخش خلق سودان که در بازداشت دولت سالوا کر هستند، نیز باید در روند مذاکرات این کشور مشارکت داشته باشند.
بازداشت 11 نفر از اعضای بلند پایه جنبش آزادیبخش خلق سودان یکی از موضوعات قابل توجه در مذاکرات اخیر بود که برای پایان بخشیدن به درگیری های دو طرف برگزار شد.
بر اساس آتش بس اخیر دولت سودان با آزادی این 11 نفر موافقت کرد اما چارچوب زمانی برای این اقدام تعیین نشده است.
سودان جنوبی سال 2011 از سودان اعلام استقلال کرد. به دنبال کودتای ناموفق نیروهای وفادار به ریک ماچار، معاون سابق سالوا کر، رییس جمهوری سودان، در نیمه ماه دسامبر، درگیری‌ها در جوان‌ترین کشور جهان آغاز شد.
پس از گذشت دو سال و شش ماه از استقلال سودان جنوبی که به دنبال جنگ داخلی طولانی مدت علیه خارطوم (پایتخت سودان) صورت گرفت؛ از پانزدهم دسامبر، نیروهای شورشی طرفدار ماچار، معاون برکنار شده رییس جمهوری سودان جنوبی، به درگیری های مسلحانه با نیروهای طرفدار "سالوا کر" رییس جمهوری این کشور روی آوردند.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها