منع رفت و آمد در بغداد همزمان با ادامه شمارش آرا

منع رفت و آمد در بغداد همزمان با ادامه شمارش آرا
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1393 - 10:01

العالم - مقام های عراقی شب گذشته، همزمان با ادامه شمارش آرای انتخابات پارلمانی در این کشور قوانین منع رفت و آمد در بغداد به اجرا گذاشتند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، میلیون ها عراقی روز چهارشنبه در نخستین انتخابات پارلمانی عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی پای صندق های رای رفتند.

مسوولان کمیساریای عالی انتخابات عراق براساس برآورد اولیه از شمارش آرا، خبر از حضور بیش از 60 درصدی شهروندان این کشور در انتخابات دادند.

برخی گزارش ها از پیشتازی "ائتلاف دولت قانون" ائتلاف نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در برخی از مناطق این کشور حکایت دارد.

میزان مشارکت در انتخابات سال 2010 حدود 64.2  درصد بوده است.

برخی از گزارش ها حاکی است که  18 میلیون و 901 هزار و 670 نفر واجد رای در عراق بوده اند. رای دهندگان روز چهارشنبه (10 اردیبهشت ماه 1393) برای انتخاب 328 نماینده پارلمان در سومین دوره انتخابات از زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی، پای صندوق های رای رفتند.

در این دوره از انتخابات 9 هزار و 40 نامزد از جمله 2 هزار و 500 زن در 107 فهرست و گروه ائتلافی و سیاسی از جمله ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نخست وزیر فعلی، ائتلاف شهروند به رهبری عمار حکیم، العراقیه به رهبری صالح الملطق، فراکسیون متحدون به رهبری اسامه النجیفی و الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر اسبق، با یکدیگر رقابت کردند.

این در حالی است که عراقی های مقیم خارج روز یکشنبه و نیروهای مسلح، بیماران و زندانیان نیز روز دوشنبه رای خود را به صندوق ها انداختند.

رای گیری انتخابات عراق در میان تدابیر شدید امنیتی و بروز برخی اقدامات خشونت آمیز در مناطق مختلف این کشور برگزار شد.

در نتیجه اقدامالت خشونت آمیز دیروز چهارشنبه در شهرهای مختلف عراق از جمله دیالی، کرکوک و صلاح الدین، 10 تن کشته شدند و 25 نفر جان خود را از دست دادند. در میان اجساد کشته شدگان پنج نظامی عراقی دیده می شود.

منابع امنیتی در مرکز پلیس کرکوک، خبرکشته شدن دو زن از یک خانواده را در اثر انفجار بمب کنار جاده ای در منطقه"دبس" در غرب کرکوک اعلام کردند. این خانواده پنج نفره قصد شرکت در انتخابات را داشتند.

همچنین، در پی انفجارانتحاری در یکی از مراکز رای گیری در منطقه نظامی در شمال تکریت در استان صلاح الدین، دو تن از جمله یک پلیس کشته و نه نفر دیگر زخمی شدند.

بنابه گفته منابع امنیتی در بعقوبه مرکز استان دیالی، بر اثر انفجار بمب در یکی از مراکز انتخاباتی در مقدادیه در شرق این استان، چهار نفر کشته و پنچ تن دیگر زخمی شدند.

سرهنگ عمید سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش داد که نیروهای امنیتی این کشور در شهر موصل شمال عراق موفق شدند فردی انتحاری را پیش از آنکه خود را منفجر کند، به قتل برسانند.

مقررات منع رفت و آمد همچنان در شهرهای نجف، کربلا، میسان و دیوانیه در جنوب عراق حاکم است.

عراق از سال 2008 تا کنون شاهد شدیدترین جنایات تروریستی در این کشور بوده است تا جاییکه تنها هفته گذشته دستکم 160 نفر جان خود را از دست داده اند.

به دنبال حملات تروریستی پراکنده در مناطق مختلف عراق روز سه شنبه 24 تن کشته و 42 نفر دیگر زخمی شدند.

پربیننده ترین خبرها