ترور نافرجام "خلیفه حفتر" در بنغازی

ترور نافرجام
چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 16:57

العالم - ژنرال پیشین ارتش لیبی که از نیمه ماه می در بنغازی عملیات "کرامت" را علیه نیروهای تندروی جهادگرا به راه انداخته است، از سوء قصد جان سالم بدر برد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته یکی از فرماندهان ارشد گروه حفتر، وی روز چهارشنبه از توطئه بمب گذاری در ویلایی خارج از بنغازی جان سالم بدر برد، اما 3 تن از همراهانش در این حادثه کشته شدند. این اولین سوءقصد علیه حفتر بوده است.

خلیفه حفتر پس از وارد جنگ شدن علیه گروه های جهادی که مهمترین آنها "انصار الشریعه" است، در بنغازی بارها به مرگ تهدید شده بود.

بنغازی نقطه آغاز قیام مسلحانه علیه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی بود که با حمایت همه جانبه ناتو آغاز شد و به تمامی کشور کشیده شد. اما پس از سقوط قذافی این شهر به پایگاه گروه های تندروی اسلامگرا و شبه نظامیان مسلح تبدیل شد.

خلیفه حفتر هم که از فرماندهان ارتش رژیم قذافی بود با آغاز این قیام مسلحانه به انقلابیون پیوست و با تمامی گروه های مخالف قذافی همکاری داشت. اما اخیرا در بنغازی به درگیری تمام عیار با گروه هایی پرداخته است که زمانی علیه دیکتاتوربا آنها همپیمان شده بود.

عملیات حفتر علیه گروه های مسلح در بنغازی به سرعت با حمایت های گسترده مواجه شد.

حمايت هاي مردمي از حفتر در بنغازي

العالم

آمریکا گروه های تندروی افراطی و اسلامگرای بنغازی  به خصوص انصار الشریعه را در حمله به کنسولگری خود در این شهر که به کشته شدن سفیرش منجر شد، دخیل می داند.

ژنرال "صقر الجروشی" فرمانده یگان هوایی نیروهای حفتر به خبرگزاری فرانسه گفت: این حمله در ویلایی که ما در آنجا تجمع کرده بودیم، صورت گرفت و یک عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در مقابل ویلا منفجر کرد.

در این حمله علاوه بر 3 کشته چندین تن نیز مجروح شدند و خود الجروشی نیز دچار جراحاتی خفیف شد.

محمد الزهاوي سركرده انصار الشريعه در ليبي

العالم

انصار الشریعه که به نظر این حمله را انجام داده است پیش از این هشدار داده بود که حفتر نیز به سرنوشت قذافی دچار خواهد شد.سخنگوی حفتر انصار الشریعه را متهم کرد که در این سوء قصد دخالت داشته است و هشدار داد که جواب عاملان این حمله داده خواهد شد.

گروه حفتر" ارتش ملی لیبی " نام دارد و عملیات وی علیه گروه های اسلامگرا " عملیات کرامت" نام نهاده شده است.

محمد الزهاوی سرکرده انصار الشریعه لیبی ضمن تهدید کردن حفتر به مردم لیبی هشدار داده است که خود را از حفتر و نیروهایش دور نگاه دارند.

گفته می شود از زمانی که حفتر به علت شکست خفت بار در چاد مورد غضب قذافی قرار گرفت و از کشور گریخت، همکاری های گسترده ای با نهادهای اطلاعاتی آمریکا داشته است. هدف از این همکاری ها، مقابله با گروه های جهادی و اخوان المسلمین بوده است. بسیاری وی را " عبدلفتاح السیسی" لیبی نام نهاده اند.دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد چرا بعضی حفتر را مشابه عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع سابق مصر می دانند؛ زیرا هردو نفر وعده داده‌اند که کشورشان را از اخوان المسلمین برهانند، و همچنین اعلام کرده‌اند که برای رسیدن به هدفشان حتی از اعمال زور بیش از حد نیز خودداری نخواهند کرد.

حفتر نیز مانند سیسی پس از برکناری "محمد مرسی" از ریاست جمهوری، اعلام کرده است که هیچگونه جاه طلبی سیاسی ندارد. اما با توجه به تحولات اخیر این کشور و منطقه، به نظر نمی آید که حفتر بخواهد خود را به سادگی از صحنه سیاسی و نظامی لیبی کنار بکشد.

در جنگ حفتر علیه شبه نظامیان انصار الشریعه، ارتش  و دولت لیبی نیز همکاری دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها