در سمینار حقوق بشر ژنو درباره بحرین چه گذشت؟

در سمینار حقوق بشر ژنو درباره بحرین چه گذشت؟
جمعه 30 خرداد 1393 - 11:15

سمیناری با عنوان" بهبود حقوق بشر در بحرین مستلزم تلاش بیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل است"، در ژنو با مشارکت فعالان حقوقی برجسته بحرینی و مقامات سازمان ملل برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، "نبیل رجب" رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، "محمد التاجر" هماهنگ کننده مرکز دیده بان حقوق بشر بحرین، "حسین عبدالله" رئیس دفتر سازمان "آمریکایی هایِ مدافع دمکراسی و حقوق بشر" در بحرین ، "جو استورک" مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر، "جولی گرومِلون" نماینده فدراسیون بین المللی حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل و "فرج فنیش" مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در این سمینار حضور داشتند.

شرکت کنندگان بر لزوم وادار کردن دولت بحرین به اجرای تعهدات حقوقی خود تأکید کردند و خواستار تصویب قطعنامه ای برای بازخواست دولت بحرین درباره نقض حقوق بشر و الزام آن به ارائه گزارش درباره وضعیت حقوقی این کشور شدند.

نبیل رجب در سخنان خود در این سمینار گفت: آزادی ها در بحرین با دستاویز قانون محدود شده است و به عبارت دیگر، هر نوع آزادی به بهانه وجود قانونِ خاص آن نقض می شود.

وی افزود: جامعه جهانی قیام مردمی بحرین را نادیده می گیرد. هم اکنون صدها زندانی سیاسی در بحرین به بند کشیده شده اند.

حسین عبدالله رئیس دفتر سازمان "آمریکایی هایِ مدافع دمکراسی و حقوق بشر" در بحرین نیز در سخنانی گفت: جامعه جهانی و سازمان ملل باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در بحرین تلاش کنند.

درهمین حال، فرج فنیش مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بر تعهد این کمیساریا در حمایت از مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان تاکید کرد.

جو استورک مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در سخنان خود در این سمینار تصریح کرد: عملکرد دولت بحرین مستبدانه است. دولت بحرین به سازمان های حقوقی غیردولتی، خبرنگاران و حتی سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه نمی دهد که  گزارشی درباره وضعیت حقوقی این کشور تهیه کنند و تلاش می کند که صدای مخالفان را خفه کند.

مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر افزود: نهادهای جامعه مدنی باید شورای حقوق بشر سازمان ملل را به توجه بیشتر به اوضاع بحرین وادار کنند.

درهمین حال، جولی گروملون نماینده فدراسیون بین المللی حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در این سمینار گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل باید قطعنامه ای برای الزام دولت بحرین به تهیه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشری این کشور و ارائه آن در بیست و هفتمین جلسه این شورا، تصویب کند.

بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت آمیز مردمی برای دستیابی به آزادی و برقراری عدالت و رفع تبعیض است که با سرکوبگری شدید رژیم بحرین مواجه شده است.

در این مدت، صدها نفر از شهروندان بحرینی شهید یا زخمی شده اند. شمار زیادی از آنها نیز بازداشت و شکنجه شده و برخی زیر شکنجه جان خود را از دست داده اند. رژیم بحرین برای خاموش کردن شعله اعتراضات رهبران مخالفان را بازداشت و با پرونده سازی به زندان های طولانی مدت محکوم کرده است. با این حال، جنبش اعتراضی مردم بحرین همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها