چرا داعش برای سیطره بر آب فرات تلاش می‌کند؟ + عکس

چرا داعش برای سیطره بر آب فرات تلاش می‌کند؟ + عکس
سه شنبه 17 تير 1393 - 23:04

گروهک تروريستي داعش سلطه خود را بر حوضه رود فرات - از سوريه تا عراق - و نيز بر تاسيسات نفتي دو كشور گسترش داده و بر امكان تقويت منابع مالي خود از طريق نفت افزوده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، گروه داعش كه به رهبري ابوبكر البغدادي "اعلام خلافت" كرده، موفق شده است بعد از سلطه بر شهر الرقه و نيز الموحسن، البوكمال، الميادين و مناطق روستايي در ديرالزور در همه جهات آن شرقي ، غربي، شمالي و جنوبي، كنترل حوضه رود فرات را نیز كه از سوريه شروع شده، در دست بگيرد و بدين ترتيب سلطه خود را بر مناطق مرزي با عراق از سمت الانبار كه مقر اصلي گروه داعش در عراق به شمار مي رود، گسترش دهد.

عناصر گروه داعش همچنين چند روز پيش شهر القائم در مرز عراق و سوريه و نيز شهر "راوه" و دو شهر ديگر واقع در امتداد رود فرات در استان الانبار در غرب عراق را تحت سلطه خود درآوردند و خود را به شهرهاي " براونه " و " هيت " و نيز شهر فلوجه در ورودي غربي شهر بغداد رساندند.

همچنين عناصر گروه تروريستي داعش شهر " عانه " را به تصرف خود درآوردند و عناصر اين گروه بعد از عقب نشيني همه گردان هاي ارتش عراق ، به سمت شهر " حديثه " با هدف تحت كنترل درآوردن اين شهر پيشروي كردند ، ولي هنوز علت عقب نشيني نيروهاي عراقي از اين شهر مشخص نشده است.

يك منبع امنيتي اعلام كرد که عناصر وابسته به گروه داعش بعد از خروج نیروهای ارتش و پليس از شهرهاي "راوه" و "عانه" دراين شهرها مستقر شدند.

منبع ياد شده افزود: عناصر مسلح كنترل مراكز پليس اين دو شهر را در دست گرفته اند ، بدون اينكه درگيري هاي قابل توجهي روي دهد.

يك افسر وابسته به نيروهاي گارد مرزي عراق گفت " از مواضع خود به سمت شهر راوه عقب نشيني كرديم".

بدين ترتيب، عناصر گروه داعش، سلطه خود را بر نوار مرزي از شهرها و روستاها به سمت رود فرات كه طول آن 700 كيلومتر است، گسترش داده و مرزهاي دو كشور عراق و سوريه را درنورديده و بر مناطق مهم و حياتي به ويژه براي عراق سلطه يافته است.

عناصر گروه داعش توانسته اند سدهاي آب را نيز تحت سلطه خود درآورند، آن هم در شرايطي كه نگراني هايي درخصوص احتمال ويران كردن سدها وجود دارد، چرا كه در گذشته تهديداتي درخصوص تخريب سدها و ويران كردن شهرها يا غرق شدن آن ها درآب سد وجود داشت.

به نظر مي رسد كه اين عمليات داعش، از پيش برنامه ريزي شده بود چرا كه اين گروه فعاليت نظامي خود را بر مناطق " حوضه فرات " متمركز كرده است.

این گروه تروریستی فعاليت خود را از منطقه الانبار شروع كرده و بعد از آن به سمت شرق سوريه پيشروي كرده است و  با انجام عمليات نظامي، برخي از گروه هاي هم پيمان سابق خود را كه قبلاً كنترل ديرالزور و ريف آن را در دست داشتند، طرد كرده و از برخي از اين گروه ها به ويژه گروه هاي مستقر در شهرهاي ريف ديرالزور بيعت گرفته و درنتيجه توانسته برخي از اين مناطق را به هم متصل كند و به مناطق داخل عراق ارتباط بدهد و سلطه حوض رود فرات را در دست بگيرد تا به هدف استراتژيكي كه از سال 2010 تلاش خود را براي رسيدن به آن آغاز كرده بود، برسد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها