نقش مرجعیت عراق در آینده سیاسی این کشور

نقش مرجعیت عراق در آینده سیاسی این کشور
جمعه 24 مرداد 1393 - 21:38

نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق، رهنمودهای آیت الله سیستانی را در شرایط حساس کنونی عراق، بسیار مهم و راهگشا دانست.

 "عدنان السراج" روز جمعه در گفت و گو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: عراق، در حال گذار از مرحله ای بسیار حساس است که می توان آن را یکی از مهم ترین مراحل در حیات سیاسی و حتی اجتماعی این کشور دانست که موجودیت عراق را به عنوان کشور، به چالش کشیده است.

وی افزود: در چنین شرایطی، آیت الله سیستانی از همان ابتدای بحران و حتی پیش از آن، با رهنمودهای خود مسؤولان کشور را همراهی کرده است.

السراج سفر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به نجف اشرف و دیدار با آیت الله سیستانی را یادآور شد و گفت: بان کی مون خاطر نشان کرد که نه با پاپ دیدار کرده است نه به دیدار الازهر رفته، بلکه به نجف آمده است زیرا ایشان را ستونی مهم و پدیده ای بی نظیر در اداره جوامع به شیوه ای مسالمت آمیز یافته است.

السراج خاطرنشان کرد: آیت الله سیستانی، پیش از این نامه هایی برای آرام سازی اوضاع و منتقل کردن وضع به شرایطی مسالمت آمیز و گردش قدرت و بر سر کار آمدن چهره های جدید فرستاده بود. نامه اخیر ایشان هم نشان از توجه ایشان به مساله نامزدی العبادی برای پست نخست وزیری دارد تا فرایند سیاسی در مسیر درست قرار بگیرد. به این ترتیب، می توان نقش مرجعیت را مهم و مثبت دانست، به ویژه که افکار عمومی عراق، با اطمینان خاطر و با روی باز از آن استقبال کردند.

وی تأکید کرد: روی سخن مرجع تقلید عراق، با همه طیف ها بود و با استقبال و پذیرش فراگیر از سوی عراقی ها به ویژه اقلیت ها مواجه شد، تا جایی که اقلیت های عراقی گفتند "آیت الله سیستانی گامی واقعی و درست برداشت و رفتار پدرانه ایشان با همه عراقی ها، راهی تازه پیش روی عراق گشود." از سویی، این رویکرد آیت الله سیستانی، نشان از اقدام ایشان در راه نشان دادن به دولت ها و نصیحت و راهنمایی دولتمردان دارد.

نماینده ائتلاف دولت قانون همچنین خاطر نشان کرد: رهنمودهای آیت الله سیستانی، حتی بر دیگر تشکل ها از جمله فهرست کردها نیز تاثیر مثبت خواهد داشت و این مساله، در تشکیل کابینه جدید تاثیر مثبت ِ خود را نشان خواهد داد. به این ترتیب، باید رهنمودهای آیت الله سیستانی را راهبردی و اساسی و مرحله ای حساس در حیات سیاسی عراقی ها دانست.
عدنان السراج، کناره گیری نوری مالکی به نفع العبادی را نیز اقدامی شجاعانه و جسورانه و ملی گرایانه ارزیابی کرد که نشان از اخلاص او به عراق دارد.

السراج افزود: نوری مالکی می خواست این پیام را برساند که دموکراسی باید در امان باشد؛ او در واقع نماد گردش قدرت و دموکراسی در عراق است.

15/8

پربیننده ترین خبرها