چرا عربستان در نبرد با داعش تردید دارد؟

چرا عربستان در نبرد با داعش تردید دارد؟
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 23:02

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: امارات مصمم‌ترین کشور عربی در حوزه خلیج فارس برای کمک به آمریکا برای مبارزه با داعش است و عربستان سعودی مرددترینِ این کشورهاست؛ اما هر دو کشور از افزایش نفوذ ایران بعد از شکست داعش در هراسند.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی "گاردین" در گزارشی نوشت: مشارکت کشورهای عربی در جنگ علیه داعش، پیروزی نمادین آمریکا به شمار می آید، اما همپیمان هایی که دچار تردید هستند با آزمون های مختلفی مواجهند، ضمن اینکه یک جنگ دیگر آمریکا در خاورمیانه، در حال آغاز شدن است.

به نوشته گاردین، مشکل بر سر امکانات نظامی نیست، چرا که عربستان، امارات و قطر صدها جنگنده پیشرفته در اختیار دارند و اگرچه شورای همکاری خلیج فارس تجربه ای در هماهنگی در این گونه امور ندارد، اما جنگیدن همراه آمریکا علیه افراط گرایانی که منطقه را به هم ریخته اند، مستلزم عزمی جدی تر از اینهاست.

درخواست کمک که از سوی امارات و عربستان مطرح شد، نشانگر میزان خطرناک بودن اوضاع است و آمریکا نیز با احتیاط عمل می کند؛ زیرا ارتش عراق تجربه زیادی در تعامل با آمریکا دارد، اما کشورهای حوزه خلیج فارس چنین تجربه ای ندارند.

گاردین معتقد است تردید عربستان در همکاری با این جنگ به این دلیل است که ترجیح می دهد فقط به پیام دادن برای مبارزه با تروریسم و کمک مالی به قبایل سنی و یا آموزش مخالفان سوری بسنده کند.

به نوشته گاردین، امارات و عربستان از سوی آمریکا احساس نگرانی می کنند، زیرا بعد از نوسان های بزرگی که باراک اوباما در سیاست خود در قبال ایران و جنگ در سوریه نشان داده نمی توانند به او اعتماد کنند.

این دو کشور همچنین از این مساله نگرانند که سرکوب داعش، باعث افزایش قدرت ایران و هم پیمانانش در بغداد و دمشق شود.

پاریس پایتخت فرانسه امروز میزبان کنفرانس امنیت و صلح در عراق بود و نمایندگان بیش از 20 کشور برای بررسی همکاری بین المللی در مبارزه با تروریست های داعش در آن شرکت کردند.

پربیننده ترین خبرها