دو برندۀ جایزۀ صلح نوبل، چه کسانی هستند؟ + عکس

دو برندۀ جایزۀ صلح نوبل، چه کسانی هستند؟ + عکس
شنبه 19 مهر 1393 - 15:11

جایزه نوبل صلح امسال به سبب مبارزه با سرکوب کودکان و نوجوانان و تلاش برای احقاق حق آموزش کودکان؛ به "ملاله یوسف زای" دختر پاکستانی و "کایلاش ساتیارتی" از هند داده شد.

 

کایلاش ساتیارتی

كايلاش ساتيارتي

کایلاش ساتیارتی از هند، مردی 60 ساله است که به گفته کمیته نوبل، تظاهراتی ضد بهره کشی از کودکان برگزار کرد. این تظاهرات کاملا مسالمت آمیز و بر اساس آموزه های گاندی بود.

به گزارش خبرگزاری هندی "تراست آف ایندیا"، ساتیارتی گفت: از کمیته نوبل، به خاطر اعتراف به اسف بار بودن میلیون ها کودکی که در شرایط دشوار رنج می کشند، تشکر می کنم.

وی افزود: کسب جایزه نوبل صلح، افتخاری برای همه شهروندان هند است و من به فعالیت هایم به نفع کودکان ادامه خواهم داد.

ساتیارتی که مهندس برق است، در سال 1980، جنبش "نجات کودکی" را پایه گذاری کرد. وی فعالی محافظه کار است که فقط هنگام دفاع از مسائل کودکان، مُهر سکوت را می شکند. او همچنین ریاست جنبش "تظاهرات فراگیر ضد کار کودکان" را نیز بر عهده دارد. این جنبش، حدود دو هزار جمعیت و جنبش اجتماعی در 140 کشور را در بر می گیرد.

 

 

ملاله يوسف زاي

ملاله یوسف زای

ملاله یوسف زای، کم سن و سال ترین برندۀ جایزه صلح، در طول 114 سال از تاسیس این جایزه به شمار می رود.

ملاله در ماه اکتبر سال 2012، در هفده سالگی، در اتوبوس مدرسه، هدف حمله عناصر مسلح جنبش طالبان پاکستان قرار گرفت. آن ها می خواستند او را بکشند، زیرا او از طالبان به سبب سلطه بر منطقه محل سکونت او در دشت سوات در شمال غربی پاکستان در مدت سال 2007 تا 2009، انتقاد و از حق آموزش دختران دفاع کرده بود.

ملاله در این حمله، از ناحیه سر، هدف اصابت گلوله قرار گرفت، اما از مرگ نجات یافت و به سفیر بین المللی ِ دفاع از حق کودکان و دختران در برخورداری از آموزش تبدیل شد. وی که برای گذراندن دوره درمان، به انگلیس رفته بود، در حال حاضر در همین کشور به سر می برد.

ملاله سال ها برای دفاع از حق آموزش دختران تلاش کرد و با سنت های اجتماعی سخت گیرانۀ برخی از مناطق دورافتاده پاکستان و همچنین رویکرد تندروهای طالبانی در محروم کردن دختران از تحصیل، به مبارزه برخاست.

در لحظه اعلام نتایج جایزه نوبل صلح، ملاله در مدرسه ای در لندن بود.

جایزه نوبل صلح، مبلغ هشت میلیون کورون سوئدی (معادل 1.1 میلیون دلار) است که میان کایلاش و ملاله تقسیم خواهد شد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها