نگرانی اعراب از بازی دوگانۀ قطر در مبارزه با داعش

نگرانی اعراب از بازی دوگانۀ قطر در مبارزه با داعش
دوشنبه 21 مهر 1393 - 17:03

مقام‌های آمریکایی و عرب معتقدند که ائتلاف دولت اوباما با قطر، یک عامل فشار واقعی بر ائتلاف بین المللی موجود علیه داعش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "وال استریت ژورنال" نوشت: رابطه قطر با گروه های تندروی موجود در منطقه خاورمیانه به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دیپلمات های عرب هم پیمان آمریکا مانند عربستان، امارات و اردن به کاخ سفید هشدار داده اند که قطر نقشی دو گانه در منطقه ایفا می کند، چون از یک سو به طور علنی از سیاست های آمریکا حمایت می نماید و از سوی دیگر به دشمنان آمریکا کمک می کند. کشورهای مزبور به آمریکا برای توبیخ شدید دوحه به خاطر سیاست یک بام و دو هوا در منطقه که بسیار مشکوک است، فشار می آورند. مسئولان قطری از هر گونه اظهار نظر نسبت به ادعاهای مزبور خودداری کرده اند.

قطر نقشی مهم در جنگ های فعلی آمریکا در منطقه دارد و در خاک خود میزبان پایگاه هوایی العدید می باشد که پنتاگون شماری از حملات هوایی اش علیه داعش در سوریه و عراق را از آن انجام داد. قطر یکی از 5 کشور عربی است که به طور رسمی در ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا شرکت دارد و نیروی هوایی آن ماموریت های مراقبت و لجستیک را در حملات علیه داعش به عهده دارد.    

وزارت خزانه داری آمریکا از سرازیر شدن پول قطر برای گروه های مسلح در خاورمیانه مانند داعش، جبهه النصره و القاهره نگران است. این حمایت باعث بروز اختلاف عمیق میان هم پیمانان اصلی واشنگتن در خاورمیانه شده است. 

دولت آمریکا تا کنون به طور علنی دولت قطر را به اعطای چنین اموالی متهم نکرده، اما تاکید کرده که تدابیر ویژه ای برای کنترل اموال سازمان های اسلامی، جمعیت های خیریه و شهروندان قطری اتخاذ نموده است.  

تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تا کنون بارها هر گونه رابطه مالی دولتش با داعش یا سایر گروه های تروریستی را تکذیب کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها