تخریب منازل برای ایجاد منطقه ممنوعه در مرز مصرباغزه

تخریب منازل برای ایجاد منطقه ممنوعه در مرز مصرباغزه
پنج‌شنبه 8 آبان 1393 - 10:55

العالم - به دنبال کشته شدن 30 سرباز مصری و زخمی شدن بیش از 31 تن دیگر در حمله تروریستی در منطقه سیناء، قاهره تصمیم به ایجاد منطقه ممنوعه در مرزهای خود با نوار غزه گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ابراهیم محلب" نخست وزیر مصر روز گذشته (چهارشنبه) دستور ایجاد منطقه ممنوعه در منطقه مرزی رفح تا مسیر راهبردی شمال شرقی استان سیناء را صادر کرد؛ بر این اساس باید اهالی این منطقه خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در مکان دیگری اسکان یابند.

روزنامه فرامنطقه ای قدس العربی در این زمینه نوشت: بسیاری از نیروهای ارتش، پلیس و غیرنظامیان مصر در منطقه سینا، مناطق مرزی با سرزمین های اشغالی فلسطین را ترک کرده اند؛ این در حالی است که تصمیم نخست وزیر مصر درباره کوچ اجباری از این منطقه خشم و نارضایتی شهروندان مصری را در پی داشته است.

ارتش مصر دیروز (چهارشنبه) پیش از پایان مهلت داده شده به غیرنظامیان، به منظور آمادگی برای ایجاد منطقه ممنوعه میان مصر و نوار غزه اقدام به تخریب خانه ها و تاسیسات در این منطقه کرد؛ پیشتر به ساکنان این منطقه هشدار داده شده بود که طی 24 ساعت این منطقه را ترک کنند.

این نوار مرزی یکهزارو 500 تا 3 هزار متر عرض خواهد داشت و طرف مصری قصد دارد منطقه استراتژیک شمال شرق مصر را به طور کامل در معرض دید نیروهای گارد مرزی خود قرار دهد.

تیم مهندسی نیروهای مسلح مصر به زودی اجرای این طرح "عبدالفتاح سیسی" رییس جمهوری مصر را آغاز خواهند کرد و طول این منطقه 14 کیلومتر خواهد بود؛ به همین منظور دولت مصری صبح روز شنبه 3 آبان در واکنش به حوادث اخیر در منطقه سیناء، گذرگاه مرزی رفح را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

بنا به گفته شهروندان سیناء، نیروهای ارتش مصر با تجهیزات کامل زرهی و با استفاده از بولدوزرها، نفوذ به منطقه البراهمه در شمال گذرگاه رفح را آغاز و هم اکنون بسیاری از خانه های واقع در امتداد مرز مصر و فلسطین را تخریب کرده اند؛ این اقدام ارتش مصر مقدمه ای برای ایجاد منطقه حائل در مرز بین مصر و نوار غزه بشمار می آید.

صدها شهروند مصری با تجمع مقابل شورای شهر رفح، خواستار اعطای فرصت کافی برای انتقال وسایل خود به نقطه دیگری شده اند. گسترش اخباری مبنی بر عدم پرداخت خسارت به مردم این منطقه در مقابل ترک خانه و کاشانه خود، موجب خشم و نگرانی آنها شده است، اما یکی از مقام های ارشد دولتی در مصر تاکید کرده که حکومت مصر مبلغی حدود 250 میلیون جنیه (واحد پول مصر) را برای جبران خسارت اهالی منطقه ممنوعه سیناء به آنها پرداخت خواهد کرد.

یکی از مسئولان استان سینا از اختصاص 300 جنیه برای اجاره مسکن هر خانواده مصری که در منطقه ممنوعه سینا ساکن بودند خبر داد که این اقدام دولت مصر، نارضایتی کامل طرفداران گروه اخوان المسلمین را در پی داشته اما با رضایت گسترده هواداران عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر رو برو شده است.

طرح امنیتی جدید مصر شامل ایجاد منطقه ممنوعه در مرزهای نوارغزه است و علاوه براین نیروهای بیشتری از ارتش مصر در منطقه مرزی این کشور با سرزمین های اشغالی مستقر خواهند شد؛ استقرار این نیروها در چارچوب موافقت کابینه بنیامین نتانیاهو و به موجب معاهده کمپ دیوید صورت می گیرد.

منابع اسرائیلی نیز در این ارتباط اعلام کردند که رژیم صهیونیستی با حضور نیروهای ویژه مصری در شهرهای رفح و العریش و همچنین بر خلاف آنچه در معاهده کمپ دیوید ذکر شده با استقرار چتربازان مصری در این دو شهرموافقت کرده است.

پربیننده ترین خبرها