همه چیز درباره انتخابات ریاست جمهوری تونس

همه چیز درباره انتخابات ریاست جمهوری تونس
يکشنبه 11 آبان 1393 - 14:32

مدت کوتاهی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی؛ تبلیغات انتخاباتی 27 نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس هم آغاز شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، با وجود آماده شدن "منصف المرزوقی" رئیس جمهور موقت تونس برای این انتخابات، برخی نظرسنجی ها حاکی است که "الباجی قائد السبسی" که مسن ترین نامزد است، بیشترین شانس را برای نشست بر کرسی ریاست جمهوری دارد.
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس از دیروز (شنبه) آغاز شد.
این نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از انقلاب است، و الباجی قائد السبسی 87 ساله که قبلاً نخست وزیر بود، خوش شانس ترین نامزد برای پیروزی در این انتخابات است، زیرا حزبش که " نداء تونس " نام دارد ، در انتخابات پارلمانی از جنبش اسلامگرای "النهضه" پیش افتاد و بیشترین آرا را کسب کرد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس روز 23 نوامبر 2014 (2 آذر) برگزار می شود و افراد دیگری مانند "کلثوم کنو" که قاضی است و چند وزیر رژیم زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری این کشور در این انتخابات با همدیگر رقابت خواهند کرد .
زین العابدین بن علی روز 7 نوامبر 1987، "الحبیب بورقیبه" رئیس جمهوری وقت تونس را با کودتا برکنار کرد، و خودش قدرت را به دست گرفت؛ تا این که در روز 14 ژانویه 2011 درپی انقلاب مردمی کاخ خود را ترک کرد و به عربستان گریخت.
قانون اساسی تونس که ژانویه 2014 تصویب شد ، برای جلوگیری از تشکیل مجدد رژیم دیکتاتوری اختیارات رئیس جمهوری را محدود و قدرت اجرایی را به نخست وزیری که با اکثریت پارلمانی انتخاب می شود ، واگذار کرده است .
طبق آخرین نظرسنجی در تونس؛ الباجی قائد السبسی با وجود سالخوردگی، بیشترین شانس را برای تصدی سمت ریاست جمهوری تونس دارد. السبسی که از قدرت بیان خوبی برخوردار است ، به مردم تونس وعده داده که اوضاع این کشور را بهبود ببخشد مردمی که در سال های بحرانی پس از انقلاب پیوسته خواستار بهبود اوضاع کشورشان بودند.
السبسی در دوران بورقیبه وزیر کشور ، دفاع و امور خارجه بود و سال های 1990 و 1991  متصدی ریاست پارلمان بود.
اسلامگرایان تونس السبسی را به تلاش برای روی کارآوردن مجدود عوامل رژیم زین العابدین بن علی و پایمال کردن اهداف و آرمان های انقلاب متهم می کنند.

"جنبش النهضه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است"

جنبش النهضه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است، زیرا مخالف انتخاب رئیس جمهوری از طریق رأی گیری عمومی است. النهضه حتی از هیچ نامزدی حمایت نکرده است، و حتی از المنصف المرزوقی که اواخر 2011 پس از ائتلافش با اسلامگرایان توسط مجلس مؤسسان به رئیس جمهوری موقت انتخاب شد ، حمایت نمی کند.
"عبدالحمید جلاصی" یکی از مسؤولان جنبش النهضه در مصاحبه ای رادیویی گفت : ما همچنان به دنبال نامزدی هستیم که پایبند به اهداف انقلاب باشد و جنبش النهضه روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته جلساتی را برای بررسی مساله انتخاب نامزد برگزار خواهد کرد .
جنبش النهضه در انتخابات پارلمانی 26 اکتبر 69 کرسی از مجموع 217 کرسی پارلمان را به دست آورد و جنبش نداء تونس نیز  85 کرسی را کسب کرد .
مصطفی بن جعفر رئیس مجلس مؤسسان تونس نیز یکی از نامزدهای انتخابت ریاست جمهوری است .
اگر هیچ یک از نامزدها در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نتواند اکثریت آرا را کسب کند ، دور دوم انتخابات اواخر دسامبر 2014 برگزار خواهد شد .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها