راز همکاری "اسد" با نماینده جدید سازمان ملل چیست؟

راز همکاری
دوشنبه 19 آبان 1393 - 22:39

العالم - یک روزنامه چاپ انگلیس نوشت : فرصت بازگشت به راه حل سیاسی برای بحران سوریه با تاکید اسد بر آمادگی برای بررسی طرح دی مستورا برای پایان دادن به درگیری ها در حلب، بسیار پررنگ شده است.

به گزارش شامگاه دوشنبه پایگاه خبری العالم و به نقل از روزنامه رای الیوم، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در صفحه رسمی خود بر روی فیس بوک در یادادشتی افزود: طرح دی میستورا که با هدف بازگرداندن امنیت به حلب مطرح گردیده، شایسته بررسی است.

این روزنامه چاپ لندن با اشاره به دیدار اخیر " بشار اسد " و " استفان دی میستورا " می افزاید: با توجه به اظهارات مثبت رئیس جمهوری سوریه در قبال ماموریت نماینده سازمان ملل متحد، آمادگی سوریه برای همکاری با این ماموریت و صاحب آن، بسیار بیشتر از نمایندگان پیشین نظیر اخضر ابراهیمی است و چه بسا علت این امر آن است که آقای دی مستورا اشتباه ابراهیمی را در زمینه درخواست تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل، تکرار نکرده است.

رای الیوم می نویسد: حتی اگر بگوییم دی مستورا نزد مقام های سوری از مقبولیت بیشتری برخوردار است بازهم مبالغه نکرده ایم زیرا وی عنوان نمایندگی اتحادیه عرب را مانند ابراهیمی با خود یدک نمی کشد؛ این درحالی است که اتحادیه عرب عضویت سوریه را در این اتحادیه لغو کرد و "نبیل العربی" دبیرکل این اتحادیه نیز مواضع برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر عربستان و قطر در قبال سوریه را در پیش گرفت.

از سوی دیگر نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هر دو دیدار خود با  بشار اسد (یک بار ماه سپتامبر گذشته و بار دیگر دو روز پیش)، بر ضرورت مقابله با گروه های تروریستی و در پیش گرفتن راه حل های جامع سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه، تاکید کرده است و این همان زبانی است که مقامات سوری آن را می پسندند زیرا هم هماهنگ با ادبیات مقامات سوری بوده و هم تاکیدی است بر این مساله که سوریه از جانب گروه های تروریستی برخوردار از حمایت طرف های خارجی، با توطئه مواجه است و چاره ای جز همکاری بین المللی برای مقابله با این پدیده و نابودی آن وجود ندارد.

رای الیوم خاطرنشان می کند که شاید خوش بینی زیادی در خصوص استقبال بشار اسد از طرح نماینده جدید سازمان ملل متحد و مفاد آن، زود هنگام باشد زیرا این طرح هنوز در ابتدای راه است و بشار اسد تنها گفته است که مفاد آن را بررسی خواهد کرد و به صراحت نگفته است که آن را خواهد پذیرفت و از سوی دیگر بررسی این طرح ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

این روزنامه در ادامه می افزاید: نکته مهم دیگری که در این خصوص باید در نظر گرفته شود موضع گروه های مسلح در قبال این طرح است؛ آیا آنها این طرح را می پذیرند؟، آیا در صورت پذیرفتن طرح، آتش بس را که مهم ترین بند این طرح است، اجرا خواهند کرد؟

در این گزارش تاکید شده که تردید داریم که گروه های مسلح در حلب آماده برقراری آتش بس باشند و حتی اگر برخی گروه ها این طرح را بپذیرند باز هم گروه های دیگری هستند که ممکن است به این طرح پایبند نباشند زیرا گروه های مسلح فراوانی در حلب و دیگر شهرهای سوریه علیه نظام این کشور می جنگند.

این گزارش در پایان تاکید می کند که برقراری آتش بس در حلب، گامی بسیار مهم برای توقف خونریزی و اجازه دادن به ارسال کمک های انسانی و غذایی برای شهروندانی است که از محاصره و خونریزی طولانی مدت رنج می برند و بی تردید موفقیت این گام، مقدمه ای برای تکرار آن در سایر شهرهای سوریه است.

از سوی دیگر طرح برقراری آتش بس در حلب از پیشنهاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور سوریه مبنی بر ایجاد مناطق حائل با حمایت آمریکا که موجب تثبیت دخالت غربی در سوریه می شود، مقبولیت بیشتری دارد.

پربیننده ترین خبرها