چرا آمریکا از عشایر عراق در برابر داعش حمایت نکرد؟

چرا آمریکا از عشایر عراق در برابر داعش حمایت نکرد؟
جمعه 5 دی 1393 - 16:51

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی پیرامون روند مبارزه با داعش از سوی ائتلاف بین‌المللی، بی‌توجهی آمریکا به درخواست‌های مکرر عشایر عراقی برای دریافت کمک تسلیحاتی را عامل بی‌اعتمادی عشایر عراق به دولتمردان واشنگتن دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، واشنگتن پست در یادداشتی نوشت: طی ماه‌های قبل درخواست‌های مکرر قبایل عراق برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی آمریکا با بی‌توجهی واشنگتن مواجه شد و همین مسئله بی‌اعتمادی این قبایل به قول‌های آمریکا را به همراه داشته است.
به نوشته این روزنامه، رهبران قبایل عراقی از بهار نسبت به گسترش نفوذ گروه داعش در عراق هشدار داده و خواستار کمکهای آمریکا شده بودند. اما پس از ماه‌ها قتل‌عام مردم عراق آمریکا تنها در چند وقت اخیر کمک‌های موثر به قبایل عراق را در دستور کار خود قرار داده است.
قبیله البو نمر یکی از قبایلی بوده که به دلیل حمایت از شورای بیداری در الانبار بیشترین آسیب را از حمله گروه داعش متحمل شده است. در سال 2004 اعضای این گروه با افسران نیروی دریایی آمریکا در امان تماس‌هایی برقرار کردند که بعدها به گسترش شورای بیداری علیه القاعده کمک کرد.
دیوید ایگناتیوس در ماه اکتبر در نامه‌ای از نیروهای سنتکام و ارتش عرق درخواست ارسال کمک به قبیله نمر را کرد اما به علت بی‌توجهی به این درخواست از سوی ارتش آمریکا جنگجویان این قبیله نتوانستند در برابر حملات داعش مقاومت کرده و سرانجام تسلیم شدند.
یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی دراین باره گفت: اتفاقی که برای قبیله نمر افتاد یک تراژدی بود. به گفته این فرمانده آمریکایی در آن زمان فاقد سیستمی برای واکنش سریع بودند. سنتکام درحال حاضر دارای یک خط امن برای قبایل است اما کمکهای جدی به آنها محدود شده است.
یکی از رهبران این قبیله در نامه‌ای به به یک ژنرال بازنشسته نیروی دریایی هشدار داد که فرصت برای متقاعد ساختن قبیله‌های سنی به منظور مبارزه علیه داعش درحال از دست رفتن است زیرا آنها از کشته شدن خانواده‌ها و همچنین از دست دادن محل زندگی خود و بی‌توجهی آمریکا به این مسئله به شدت ناراحت هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها