اردوغان از رؤیای اتحادیه اروپا بیرون نیامده است

اردوغان از رؤیای اتحادیه اروپا بیرون نیامده است
جمعه 5 دی 1393 - 19:19

مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه بر تمایل و اصرار مقامات ترکیه برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا، با وجود اختلاف آنکارا با بروکسل در زمینه بازداشت معارضان در ترکیه، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، درخواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا درنتیجه موج بازداشت های اخیر دراین کشور با موانع بسیار روبرو شده است.

پلیس ترکیه اخیراً بسیاری از مخالفان وابسته به فتح الله گولن دشمن سرسخت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را بازداشت کرده و همین مساله باعث تشدید تنش ها در روابط میان آنکارا و بروکسل شده است.

در این میان، "ايتيان محجوبيان" ارمنی ترک تبار که در نوامبر گذشته به عنوان مشاور برجسته داوود اوغلو انتخاب شده است، گفت: اختلاف به این علت به وجود آمده است که غرب ترکیه را خوب درک نمی کند.

وی تصریح کرد: علیرغم اظهارات گزنده ترکیه، آنکارا از تصمیم خود مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا منصرف نمی شود. حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه قطعا خواهان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و اظهار اقتدار این کشوردر اروپا است.

مشاور وزیر خارجه ترکیه افزود: رجب طیب اردوغان که دارای اعتماد به نفس و جدیت دراین زمینه است، نمی تواند تصور کند که ترکیه نقش دوم را ایفا کند، بلکه می خواهد این کشوردررده اول و به عنوان یک شریک همپای اروپا ظاهر شود.

محجوبيان از موضع غرب انتقاد کرد و غرب را به درک نکردن موضع دولت ترکیه در قبال جنبش گولن متهم کرد و گفت که اردوغان در زمان نخست وزیری خود در ترکیه، این جنبش را به برنامه ریزی برای سرنگون کردن دولتش متهم کرده بود.

وی افزود که غرب نمی داند در ترکیه چه اتفاقی می افتد، آن ها نمی فهمند و هیچ استعدادی برای فهم امور ندارند.

اردوغان جنبش گولن را به طراحی رسوایی فساد در سال گذشته که دولت را تکان داد و صدها نفر از طرفداران این جنبش را در میان نیروهای پلیس و پرسنل قضایی هدف قرار داد، متهم کرد. دادگاهی در ترکیه، حکم بازداشت گولن را که در آمریکا در تبعید به سر می برد، صادرکرده است اما اتحادیه اروپا از موج بازداشت ها دراوایل ماه جاری بسیار ابراز نگرانی کرده است.

محجوبيان گفت: بسیار واضح است گولن برای براندازی دولت وبه ویژه رهایی از رجب طیب اردوغان تلاش کرده است و این تلاش به علت نبود دخالت ارتش تلاشی محکوم به شکست بوده است.

وی ادامه داد: طرفداران گولن با نفوذ در موسسات رسمی دولت که مسئول سیاست گذاری ها هستند، برای این گونه اقدامات انقلابی برنامه ریزی کردند و تعداد آنان از 5 تا 10 هزار نفر از مجموع میلیون طرفدار بود.

مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه همچنین با بیان اینکه نمی توان گفت که همه دراین اقدامات دست داشته اند، افزود اغلب طرفداران گولن به نظر اردوغان و حزب عدالت و توسعه تلاش می کنند تا این مساله را حتی الامکان تفسیر کنند و به اندازه خواسته خود از گولن دور شوند تا دولت بتواند با گروه مسئول این برنامه، تعامل کند.

به گفته وی، حزب عدالت و توسعه که اردوغان آن را تاسیس کرده است، درآن ِ واحد سلطه جویی و دموکراسی را در پیش گرفته است و این حزب آمادگی خود را برای اتخاذ تدابیر جدی درصورت روبرو شدن با تهدید نشان داده و می توان گفت که این حزب به دموکراسی نزدیک تر است.

محجوبيان افزود: اردوغان و داوود اوغلو طرز فکر مشابه دارند و نحوه تفکر آنان در درجه دوم قرار دارد، رجب طیب اردوغان مردی است که امور را با سیاست شمشیر به دست حل می کند و درصورتی که با خطر مواجه شود، برای مقابله با هرگونه امرغیرقابل پیش بینی، پیش روی می کند. داوود اوغلو و رجب طیب اردوغان شخصیت هایی هستند که درواقع تکمیل کننده یکدیگر هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها