اتحادیه‌عرب؛ زمینه‌ساز دخالت نظامی غرب در لیبی

دوشنبه 15 دی 1393 - 11:21

با گذشت شش ماه از جنگ های خونین در لیبی، اتحادیه عرب تصمیم گرفته است برای بررسی بحران این کشور، نشست فوق العاده برگزار کند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، در نشست فوق العاده این اتحادیه که قرار است در سطح نمایندگان برای بررسی بحران لیبی برگزار شود، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گزارشی درباره اوضاع و تلاش های فرستاده خود ناصر القدوه ارایه خواهد کرد.
تحرکات اتحادیه عرب در حالی است که فرانسه خواستار دخالت به اصطلاح کشورهای بزرگ در لیبی است.
زمانی که موضوع نفت به میان می آید نقش غرب که فرانسه رهبری آن را به عهده دارد، نمایان می شود هم اکنون در خصوص لیبی پاریس در حال زمینه سازی برای حمله نظامی است اگر چه این موضوع تاکنون در سخنان مسوولان این کشور فاش نشده است اما علایمی در این زمینه از سوی وزیر دفاع فرانسه ارسال شده است.
ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه از قدرت های بزرگ خواسته است برای مقابله با بی ثباتی در لیبی فوری اقدام کنند. وی اشاره کرده که لیبی به مکان مناسبی برای پرورش تروریست ها تبدیل شده است و ثبات فرانسه را تهدید می کند.
ناظران معتقدند برای دخالت نظامی در لیبی با زمینه سازی اتحادیه عرب مقدمه چینی می شود که این خطری به شمار می رود که به خطر تروریست ها و گروه های مسلحی که با یکدیگر درگیر هستند، اضافه می شود. علاوه بر قتل، کوچ اجباری و آدم ربایی مردم عادی و غیرنظامیان، این گروه ها برای تسلط بر چاه ها و بنادر نفتی لیبی تلاش می کنند به طوری که گروه های مسلح و در راس آن ها نیروهای «فجر لیبی» و «درع مصراته» قصد دارند کنترل هلال نفتی را با میدان ها و بنادر آن که بین سرت و بنغازی در شرق کشور واقع شده است، در اختیار بگیرند.
این گروهها در روزهای گذشته عملیاتی اجرا کردند که به آتش سوزی در هفت مخزن نفت دربندر السدره منجر شد.
در مقابل آن، حیات سیاسی و پارلمانی لیبی نیز مخشوش و درهم تنیده است به طوری که در این کشور هم اکنون دو دولت و دو پارلمان وجود دارد. یک دولت به ریاست عمر الحاسی در طرابلس است و دولت دیگر در شهر طبرق به ریاست عبدالله الثنی است که جامعه بین المللی آن را به رسمیت شناخته است. اماهیچ یک از این دو دولت در میدان نبرد کنترل اوضاع را در اختیار ندارند و ارتش لیبی به رهبری خلیفه حفتر که برخی از شبه نظامیان به او پیوسته اند «نبرد الکرامه» علیه گروه های مسلح به ویژه فجر لیبی را اداره می کند.
در این حال عادل عبدالکافی تحلیل گر سیاسی لیبیایی از قاهره در مصاحبه با شبکه العالم گفت: اوضاع امنیتی لیبی بغرنج و دودستگی شدیدی در سطح مردمی و نظامی وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها