راهکار روزنامه عرب زبان برای مقابله با شبکه العالم

راهکار روزنامه عرب زبان برای مقابله با شبکه العالم
جمعه 1 اسفند 1393 - 14:56

العالم - یک روزنامه عرب زبان با انتشار مقاله ای ضمن اذعان به تاثیر شبکه خبری العالم بر افکار عمومی کشورهای عربی ، خواستار راه اندازی شبکه فارسی زبان برای مقابله با العالم شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، فرید احمد حسن نویسنده مقاله روزنامه بحرینی الوطن تاکید کرد : نقشی که شبکه ماهواره ای العالم ایران ایفاء می کند ، توجه محمد الهاشمی الحامدی مدیر شبکه " المستقله" را به خود جلب کرد و نوشت که " هیچ شبکه ای برای مردم ایران برنامه ای به زبان فارسی پخش نمی کند ولی شبکه خبری العالم ایران و ده ها شبکۀ مشابه دیگر در خانه های عرب ها نفوذ کرده اند.

احمد حسن سپس به طرح این موضوع پرداخت که نَه نقش العالم و نَه نوشته های الهاشمی و غیره توجه دولت های عربی خصوصاً دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای مقابله با شبکه العالم به خود جلب نکرده است.

این نویسنده با بیان اینکه این دولت ها هنوز دیدگاه روشن و قاطعی درباره فعالیت شبکه العالم ندارند؛ ادعا کرد که نقش شبکه العالم مخرب است و بخصوص تلویحا به نقش گسترده العالم در بیداری افکارعمومی ، ازجمله در باره انقلاب بحرین اذعان کرد.

فرید احمد حسن مدعی شد که العالم هر خبر و اطلاعاتی را برای ضربه زدن به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خصوصاً بحرین بزرگ جلوه می دهد.

نویسنده روزنامه الوطن افزود : باید این سؤال را از دولت های شورای همکاری خلیج فارس پرسید که دیدگاه شما درباره فعالیت ضد بحرینی شبکه العالم چیست؟ چرا واکنشی به شبکه العالم نشان نمی دهید شبکه ای که هر روز با یکی از دشمنان بحرین مصاحبه می کند و این دشمنان همراه با شبکه العالم مردم بحرین را علیه نظام منامه می شورانند؟

احمد حسن ادامه داد : کسی که برنامه های شبکه العالم را پیش از آشوب های سه روز گذشتۀ بحرین و روزهای پس از آن پیگیری کند ، می فهمد که این شبکه نقشه دقیقی را اجراء می کند و نقش بزرگی در تحریک مردم بحرین و جمعیت وفاق ملی و دیگر گروه های خشونت طلب ایفاء کرده است.

به نوشته وی، وزارت امور خارجه بحرین با مسئولان ایرانی درباره یافتن راه حلی برای فعالیت ضد بحرینی شبکه العالم تماس هائی برقرار کرد و بی شک دولت بحرین از فعالیت مخرب شبکه العالم غافل نیست ولی برقراری تماس و پیگیری برنامه های العالم تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است زیرا این شبکه همچنان به فعالیت یکجانبه خود ادامه می دهد شبکه ای که همه جهان از سبک و روش خبری اش مطلع هستند.

وی افزود: حالا که تلاش بحرین و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خصوصاً عربستان برای پایان دادن به فعالیت مخرب شبکه العالم بی نتیجه مانده است ، باید شبکه ای به زبان فارسی راه اندازی کرد و این شبکه را به خانه های مردم ایران بُرد تا نقش مخربی را که ایران و شبکه العالم علیه کشورهای عربی خصوصاً کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایفاء می کنند ، فاش کرد.

احمد حسن ادعا کرد : راه اندازی یک شبکه فارسی زبان به معنای دشمنی با ایران نیست زیرا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدی را با بدی پاسخ نمی دهند؛ ولی حق دارند که مقابله به مثل کنند و همانطور که ایران می خواهد با زبان عربی پیام خود را به کشورهای عربی برساند ، کشورهای عربی نیز باید پیام خود را با زبان فارسی به مردم ایران برسانند.

در بخش دیگری از مقاله، نویسنده الوطن مدعی شد که هدف از راه اندازی شبکه فارسی زبان ، رساندن پیام های متفاوت و جدید به مردم ایران است مردمی که تصور می کنند برنامه های شبکه العالم درباره کشورهای عربی عین حق و حقیقت است. من معتقدم که برخی از دانشگاه های کشورهای حاشیه خلیج فارس هر چند دیر ولی سرانجام به اهمیت تدریس زبان فارسی برای دانشجویان خود برای پی بردن به افکار و اندیشه های ایرانیان پی برده اند زیرا بدون آموختن زبان فارسی به سختی می توان افکار و اندیشه های ایرانی ها را درک کرد و به آنها فهماند که رسانه های ایرانی همه واقعیت ها را منعکس نمی کنند. ایران پیش از کشورهای عربی فهمید که می تواند با ابزار رسانه به اهدافش برسد ولی ما عرب ها هنوز به اهمیت رسانه ها برای رد ادعاهای ایران و رساندن واقعیت ها به مردم ایران و جهان پی نبرده ایم.

ادعاهایی از این دست علیه شبکه خبری العالم، هر از چند گاه درشرایطی مطرح می شود که رسانه ها و برخی کشورهای عربی برای متوقف کردن رسالت اطلاع رسانی العالم در انعکاس خیزش های مردمی ، روش های متعددی را آزمایش کرده اند؛ که از جمله آنها می توان به حذف ناعادلانه پخش شبکه العالم از روی ماهواره «نیل ست» و «عرب ست» اشاره کرد که بر اثر خشم مقام های مصری و سعودی علیه این شبکه عملی شد.

شبکه العالم که بخش عمده مخاطبان خود را در منطقه خاورمیانه و جهان عرب تعریف می کند، با توجه به رویکرد متفاوتش در مواجهه با حوادث مختلف، به ویژه انعکاس اخبار و گزارش های بیداری اسلامی توانسته است، نظر بینندگان بسیاری را به خودش جلب کند. 

پربیننده ترین خبرها