توقف همکاری‌های نظامی سوئد با عربستان

توقف همکاری‌های نظامی سوئد با عربستان
چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 21:29

به دنبال بحرانی شدن روابط دیپلماتیک بین سوئد و عربستان، سوئد روز چهارشنبه با اعلام خودداری از تجدید توافقنامه همکاری نظامی با عربستان تاکید کرد که توافق همکاری دفاعی با ریاض را لغو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که عربستان سعودی سفیر خود را در پی به وجود آمدن اختلاف دیپلماتیک میان دو طرف فراخوانده است.

وی افزود: علت فراخوانی سفیر عربستان از سوئد انتقاد این کشور از وضعیت حقوق بشر و دموکراسی درعربستان سعودی بوده است.

"مارگوت والستروم" وزیر خارجه سوئد، که با اعلام حمایت از تشکیل کشور فلسطین، عصبانیت صهیونیستها را برانگیخت بود، به تازگی از وضعیت حقوق بشر در عربستان نیز انتقاد کرد.

"استفان لوفن" نخست وزیر سوسیال دموکرات سوئد، در این خصوص گفت: این سند همکاری که در سال 2005 به امضا رسیده، تجدید نخواهد شد.
توافقنامه مزبور، عربستان را به سومین خریدار اسلحه از سوئد (صرف نظر از سایر کشورهای غربی)  تبدیل کرده بود و این کشور فقط در سال 2014 ، به میزان 37 میلیون یورو از سوئد اسلحه خریده است.
سوئد بعد از بروز مشکلات دیپلماتیک میان دو کشور تصمیم به لغو این قرار داد گرفته است. این مشکلات در پی اعمال فشار عربستان برای لغو سخنرانی مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در نشست اتحادیه عرب در قاهره به وجود آمد.
خبرگزاری عربستان قبلا اعلام کرده بود که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، ضمن محکوم کردن سخنرانی والستروم در پارلمان سوئد، تاکید کردند که کشورهای عربی این اظهارات را به طور کلی مردود می دانند.
وزیر دفاع سوئد نیز در گفت و گو با کمیته رادیو و تلویزیون دولتی این کشور از تصمیم برای لغو توافق همکاری با عربستان خبر داد.

یادداشت تفاهم دو کشور علاوه بر واردات تجهیزات نظامی شامل آموزش و انتقال تکنولوژی نیز می شد اما وزیر دفاع سوئد تصریح کرد که موارد متعددی از مفاد توافقنامه دیگر اجرا نمی شود.
ائتلاف سوسیال دموکرات و سبزهای سوئد از زمانی که قدرت را در نوامبر به دست گرفته اند درباره تجدید توافقنامه نظامی با عربستان که ماه می آینده به پایان می رسد، مناقشه داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها