نگاه نگران صهیونیستها به سیاست مصر

نگاه نگران صهیونیستها به سیاست مصر
جمعه 22 اسفند 1393 - 20:00

مراکز پژوهشی و مطالعاتی رژیم صهیونیستی در گزارش های جدید خود نسبت به تغییر سیاست خارجی دولت مصر ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رژیم صهیونیستی از تلاش مصر برای مجهز شدن به جدیدترین تکنولوژی های جنگی توسط روسیه و فرانسه خشنود نیست زیرا این امر باعث می شود که تکیه مصر به کمک های آمریکا کاهش یابد.

مرکز مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی در گزارش جدیدی، توافقنامه های همکاری مصر با کشورهایی غیر از آمریکا را دارای معنای سیاسی ارزیابی کرد زیرا قاهره از زمان امضای توافقنامه سازش با اسرائیل (کمپ دیوید) هرساله غیر از کمک های نقدی، یک میلیارد و سیصد میلیون دلار، کمک های تسلیحاتی از آمریکا دریافت کرده است.

به نوشته رای الیوم، اما از سال 2011 میلادی و همزمان با بروز تحولات اخیر در مصر، میان قاهره و واشنگتن اختلافاتی پیش آمد و اعتماد دو جانبه عملا از بین رفت؛ خصوصا وقتی که آمریکا قسمتی از کمک های خود به مصر را متوقف کرد .

مرکز مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی در گزارش خود این تحولات را عاملی می داند که مقامات مصر بر اساس آن به این نتیجه رسیدند که نمی توان فقط به آمریکا اعتماد کرد و در نتیجه، آنها با کشورهای دیگر قرارداد خرید اسلحه امضا کردند.

این گزارش معتقد است که کاهش وابستگی مصر به آمریکا نتایج منفی زیادی برای تل آویو خواهد داشت و از سوی دیگر، همکاری مصر با مسکو و پاریس در زمینه تسلیحاتی نیز باعث نزدیک شدن قاهره به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می شود زیرا دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به عربستان سعودی، امارات و کویت به دلیل کمک های اقتصادی آنها به مصر، مدیون است و تامین هزینه قراردادهای تسلیحاتی مصر از سوی این کشورها نیز باعث می شود که مصر به طور کامل دنباله روی آنها شود.

مرکز مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است: این اقدامات، به مصر آزادی و استقلال بیشتری در سیاست خارجی از جمله روابطش با اسرائیل خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها