"سلفی نگیرید؛ نابینا می‌شوید"!

سه شنبه 26 اسفند 1393 - 20:57

متخصصان چشم پزشکی در انگلیس، درباره گرفتن عکس یادگاری سلفی با خورشید گرفتگی که قرار است روز جمعه در انگلیس و چند کشور دیگر اتفاق بیفتد، هشدار دادند و آن را برای چشم بسیار خطرناک دانستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، متخصصان چشم پزشکی خاطر نشان کردند: در آخرین خورشید گرفتگی که در سال 1999 در این منطقه از جهان اتفاق افتاد، تلفن همراه دوربین دار وجود نداشت و عکس سلفی هم مرسوم نبود، اما اکنون با رواج این دو مورد انتظار می رود که میلیون ها تن بخواهند هنگام بروز این پدیدۀ نادر کیهانی، با آن عکس سلفی بگیرند، بی آن که از پیامدهای خطرناک این کار آگاه باشند.

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، متخصصان چشم پزشکی تاکید کردند که گرفتن عکس با دوربین ِ تلفن های همراه هوشمند یا دوربین می تواند همان خطری را به دنبال داشته باشد که نگاهِ مستقیم به خورشید می تواند ایجاد کند. به این ترتیب، ممکن است شبکیه چشم، بسوزد و شخص، دچار کوری شود.

متخصصان همچنین خاطرنشان کردند که استفاده از عینک های آفتابی، چشم ها را از زیان های احتمالی ایمن نخواهد کرد، بنابراین به کسانی که اصرار دارند با خورشید گرفتگی عکس سلفی بگیرند، توصیه می شود از عینک های ویژۀ این کار استفاده کنند.

متخصصان هشدار دادند که گرفتن عکس، هنگام خورشید گرفتگی، شخص را در خطر نگاه مستقیمِ غیرعمدی به خورشید قرار می دهد. بنابراین اگر چه این پدیده نادر و مهم است، اما باید از هرگونه نگاه مستقیم با چشم معمولی، عینک آفتابی، تلسکوپ و دوربین های فیلم برداری، پرهیز کرد.

انتظار می رود که پدیده خورشید گرفتگی، روز جمعه آینده، در بزرگ ترین حدی که از 16 سال پیش تاکنون مشاهده شده است، با پوشانده شدن 90 درصد از سطح خورشید، در اروپا اتفاق بیفتد.

خورشید گرفتگی یا کسوف، پدیده ای نجومی است که از قرار گرفتن ماه در مسیر رسیدن نور خورشید به زمین پدید می آید. هر کسوف تنها در منطقه ای محدود از کره زمین قابل مشاهده است؛ برخلاف ماه گرفتگی یا خسوف که نیمی از مردم کره زمین (یک نیمکره) می توانند آن را مشاهده کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها