عکسهای بدرفتاری با زندانیان عراقی و افغان منتشر می‌شود ؟!

عکسهای بدرفتاری با زندانیان عراقی و افغان منتشر می‌شود ؟!
يکشنبه 2 فروردين 1394 - 07:58

یک قاضی آمریکایی به کاخ سفید دستور داد مجموعه‌ای از عکسهای بدرفتاری نظامیان این کشور با زندانیان عراقی و افغان را منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قاضی دادگاه فدرال به دولت آمریکا 2 ماه مهلت داد که درخصوص چگونگی پاسخ به این حکم تصمیم بگیرد.
پیشتر، مرکز آزادی‌های مدنی آمریکا در شکایتی به دادگاه فدرال اعلام کرده بود که انتشار این عکسها برای بررسی مسأله جاری در این کشور در خصوص بدرفتاری با زندانیان، ضروری است.
این درحالی است که دولت آمریکا با انتشار این تصاویر مخالفت و اعلام کرده است که این امر می تواند موجب واکنشهای شدیدی شود و سربازان و کارمندان آمریکایی در خارج از این کشور را با خطر مواجه کند.
کنگره آمریکا در سال 2009 قانونی را تحت عنوان "حمایت از اسناد امنیت ملی" تصویب کرد که وزیر دفاع بر اساس آن می تواند از انتشار اسنادی که می‌تواند آمریکایی‌ها را به خطر بیندازد، جلوگیری کند.
با این حال دادگاه فدرال در حکم خود اعلام کرده است که دولت آمریکا در خصوص جلوگیری از انتشار این تصاویر، دلایلی کافی ارائه نکرده است.
دولت آمریکا بر اساس این حکم دادگاه مجبور است حدود 2هزار عکس را منتشر کند که مضمون آنها هنوز مشخص نیست؛ اما برخی گفته اند که در بعضی از عکسها سربازان آمریکایی سلاخ خود را به سوی زندانیان نشانه گرفته‌اند.
نظامیان آمریکایی در دوران اشغال عراق و به ویژه در زندان بدنام "ابوغریب" به آزار جنسی و شکنجه زندانیان عراقی متهم هستند.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه درحال بررسی حکم دادگاه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها