استاد دانشگاه سعودی:درپی رقابت باداعش هستیم!

استاد دانشگاه سعودی:درپی رقابت باداعش هستیم!
يکشنبه 16 فروردين 1394 - 22:03

العالم - یک استاد دانشگاه عربستانی ، کشیده شدن عربستان و همسایگانِ عربِ این کشور به جنگی بلند مدت در یمن را بزرگ ترین پیروزی برای ایران دانست و سعودی ها را در رقابت نزدیک با تروریست های داعش معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانم دکتر"مضاوی الرشید" استاد دانشگاه اقتصاد و سیاست در لندن و معارض عربستانی ، در گفت و گو با پایگاه اینترنتی " شؤون خلیجیه" تاکید کرد: دولت سعودی، از این که آمریکا در مذاکرات با ایران، عربستان را نادیده انگاشته است، ناخرسند است و فکر می کنم ادامه حملات جنگنده های سعودی ثابت می کند که این ناخرسندی، همچنان به قوت خود باقی است.

الرشید که  این مصاحبه را زیر عنوان "توفانِ هرج و مرج سیاسی در یمن" در صفحه توییتر خود منتشر کرده است ، با بیان اینکه عربستانی ها، تشنۀ یک پیروزی هستند، افزود: سعودی ها در پی رقابت با ابوبکر بغدادی خلیفۀ داعش هستند. به همین سبب می خواهند به عنوان پیشتازِ دفاع از سنی ها در برابر شیعیان (که از حمایت ایرانی ها برخوردارند) ظاهر شوند. اما مساله این است که درزمان حاضر، مشخص نیست که جنگ یمن، این پیروزی را برای سعودی ها به ارمغان بیاورد.

وی خاطرنشان کرد : عربستان سعودی، با شکست هایی که در عراق، سوریه و لبنان در برابر ایران خورده است، جایگاه خود را به عنوان رهبر جهان عرب، از دست داده بود، به همین سبب با برپا کردن این جنگ، به دنبال بازیابی جایگاهِ از دست رفتۀ خود در جهان عرب است. از سوی دیگر، عربستان قصد دارد با این جنگ، آرزوی زعامت امت اسلامی را هم محقق سازد و خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی کند.

الرشید در ادامه گفت: پیام سوم عربستان، به آمریکاست که با گشودن باب گفت وگو و مذاکره با ایران، در واقع نقش عربستان را نادیده گرفت. عربستان می خواهد با این جنگ، به آمریکا بفهماند که در صحنه حضور دارد و قادر به تاثیرگذاری در آینده منطقه است.

استاد دانشگاه اقتصاد و سیاست در لندن، همچنین تاکید کرد که شاهزاده محمد بن سلمان، بر خلاف عموزاده اش محمد بن نایف، تاکنون هیچ کار مهمی انجام نداده است، بنابراین، جنگ یمن، فرصتی برای او خواهد بود تا خود را به عنوان شکست دهندۀ حوثی ها و علی عبدالله صالح معرفی کند. در این صورت پس از مرگ پدرش، جایگاهی خواهد داشت که می تواند با استناد به آن، به کسب مقام پادشاهی امیدوار باشد.

26

پربیننده ترین خبرها