ایجاد "سنی‌ستان" در عراق، خواستۀ اسرائیل است

ایجاد
چهارشنبه 19 فروردين 1394 - 13:14

عزت الشابندر از سیاستمداران مستقل عراق تاکید کرد: وجود یک اقلیم سنی در منطقه غرب عراق "خواسته‌ای اسراییلی" است و سرآغازی بر پایان عراق یکپارچه به شمار می‌رود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، عزت الشابندر در گفت وگو با شبکه عراقی "سومریه نیوز" تصریح کرد: اینکه نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق مسؤول حوادث موصل و صلاح الدین دانسته شود، ظلم و بی انصافی است.

وی افزود: مالکی در قبال آنچه در موصل و صلاح الدین و سایر مناطق روی داد، مسؤول است؛ اما نه به تنهایی، بلکه همه شرکای اهل سنت وعرب و کرد در هیأت وزیران، در آنچه روی داده است شریک هستند لذا نوری مالکی را به تنهایی مسوول این حوادث دانستن، ناعادلانه است.

الشابندر گفت: آرزو می کنم که مالکی و علاوی و النجیفی در مجلس نمایندگان باشند، نه در جایگاه معاونان رییس جمهور؛ که اگر این امر روی محقق می شد، به پارلمان به عنوان یک نهاد نظارتی و قانونگذاری قدرت می داد.

وی در ادامه افزود: حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اجرای اکثر مفاد توافق سیاسی جدی است اما برخی فشارها اعمال می شود تا مانع از کار وی شود. کردها بیشترین استقلال را دارند و می دانند چه می خواهند.

الشابندر "وجود یک منطقه سنی نشین در منطقه غرب (عراق) را رد کرد زیرا خواسته ای اسراییلی و طائفه ای به شمار می رود". وی چنین کاری را "سرآغازی بر پایان عراق واحد و یکپارچه" دانست.

الشابندر گفت: رییس سابق پارلمان قدرت پارلمان را فلج کرد اما رییس کنونی پارلمان فردی مستقل، فعال، ملی گرا و توانمند است.

علی حاتم السلمان یکی از سران عشایر در 15 اوت سال 2014 میلادی گفته بود که تاسیس اقلیم خواسته مداوم اهل سنت برای اداره امنیتی و اداری استان های خودشان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها