مخالفت عراقی ها با طرح تفرقه انگیز آمریکا

مخالفت عراقی ها با طرح تفرقه انگیز آمریکا
چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394 - 12:37

العالم - با توجه به ارائه طرح تفرقه انگیز اخیر کنگره آمریکا درباره تقسیم عراق، بسیاری از گروه های عراقی از جمله گروه های مقاومت بر مخالفت با این طرح و توطئه تجزیه کشورشان تاکید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر در یادداشتی به تحولات جاری در عرصه عراق در سایه طرح تفرقه انگیز اخیر کنگره آمریکا برای تعامل مستقیم با کردها و اهل سنت این کشور بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی در بغداد پرداخت که بسیاری از ناظران، کارشناسان و مسئولان عراقی و احزاب و جریان های دینی و ملی عراقی آن را در راستای توطئه تقسیم و تجزیه عراق ارزیابی می کنند. پارلمان عراق نیز اخیرا با تصویب پیش نویس قانونی به مقابله با این طرح کنگره آمریکا پرداخت و ضمن رد آن ، بر وحدت ملی و سرزمینی عراق تاکید کرد.

روزنامه السفیر در این زمینه نوشت: "از نظر بیشتر گروه های سیاسی با رویکرد عربی در عراق، کردها از آوریل سال 2003 میلادی حقوق ویژه ای در عراق یافته اند. شاید از تغییر نظام سیاسی عراق پس از حمله آمریکا به این کشور کردها بیشترین نفع را برده اند، اما همچنان شکایت می کنند و به انتقاد درباره اینکه درباره آنها به انصاف رفتار نمی شود ادامه می دهند و خواهان تحقق خواسته های بیشتری مانند برخورداری از تعیین سرنوشت، تمایل به جدایی از بغداد را مطرح می کنند.

این روزنامه افزود: حمله داعش به برخی از استان های شمالی عراق سبب شد که کردها تمایلات خود برای جدایی طلبی را هر چه بیشتر مطرح کنند و خواهان اجرای الگوی کردستان در مناطق دیگر شدند. برخی حرف و حدیث ها در خصوص تقسیم عراق، با سخنان اخیر جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بار دیگر قوت گرفت و طرح اخیر کنگره آمریکا در خصوص تجزیه عراق نیز به این مسئله دامن زد.

روزنامه السفیر نوشت: درهمین حال و در ادامه طرح هنری لیوی پژوهشگر فرانسوی- صهیونیستی در سفرش به اربیل در پایان سال پیش میلادی درباره تشکیل دولت مستقل کردستان، به گفته مسئولان کرد، مسئله استقلال کردستان یکی از مسائل و موضوع های اصلی است که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان در سفر اخیرش به آمریکا مطرح کرده است.

به نوشته السفیر، عرفات کرم مصطفی عضو فراکسیون ائتلاف کردستان عراق در این خصوص اعلام کرد که سفر بارزانی به درخواست رسمی دولت آمریکا به منظور بررسی تحولات عراق صورت گرفت و مسئله ارائه تسلیحات نظامی به نیروهای پیشمرگه کرد از جمله محورهای این مذاکرات خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است که بارزانی موضوع جدایی کردستان را با مقامات آمریکا مطرح کند.

این درحالی است که پیشتر، شیخ قیس الخزعلی رهبر یکی از گروههای مقاومت عراق درباره پیامدهای خطرناک طرح تجزیه عراق و طرح هایی که تهدیدی برای امنیت، ثبات و یکپارچگی عراق است، هشدار داد و تاکید کرد: گروه های شیعه با چنین ایده های کاملا مخالف اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها