نماینده عراقی: عراق در آستانه تجزیه است

نماینده عراقی: عراق در آستانه تجزیه است
پنج‌شنبه 17 ارديبهشت 1394 - 09:52

العالم ـ عضو فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق هشدار داد که عراق به سبب عدم توافق تشکل های سیاسی درخصوص دیدگاهی روشن برای اداره امور کشور، در آستانه تجزیه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حیدر الفؤادی دربیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار السومریه نیوز قرار گرفت، تصریح کرد: تشکل های سیاسی تا این لحظه درخصوص یک دیدگاه واضح درباره اداره امور کشور به توافق نرسیده اند و این بدان معناست که عراق در برهه حساسی به سر می برد.

وی افزود:عراق به سبب شرایط ناشی از اختلافات سیاسی در مدیریت کشور در آستانه تجزیه قرار دارد. برخی از سیاستمداران همچنان برای تجزیه عراق تلاش و اموالی را در ازای این تلاش خود دریافت می کنند.

الفوادی تصریح کرد: این سیاستمداران به لقمه آسانی برای کشورهای منطقه تبدیل شده اند.

این درحالی است که طرح کنگره آمریکا برای تعامل مستقیم با کردها و اهل سنت عراق بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی در بغداد این روزها با واکنش ها و بحث و جدل های مختلف و زیادی در عراق روبرو شده است.

حیدرالعبادی" نخست وزیر عراق در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا به ریاست کمیته امنیت ملی؛ بار دیگر از مخالفت خود با این طرح سخن گفت.

وی تاکید کرد: هرگونه حمایت خارجی از عراق در مبارزه با تروریسم باید از طریق دولت مرکزی و با در نظرگرفتن حفظ حاکمیت عراق و وحدت اراضی این سرزمین باشد.

پارلمان عراق نیز به پیش نویس قانون ارایه شده از طرف فراکسیون ائتلاف ملی درخصوص رد طرح کنگره آمریکا درباره عراق رای داد. تصویب پیش نویس این قانون درحالی صورت گرفت که اتحادیه نیروههای اهل سنت  وائتلاف کردستان در اعتراض به این پیش نویس، جلسه پارلمان را ترک کردند.

در قانون پارلمان عراق طرح آمده است: " پارلمان با طرح  کنگره درخصوص همکاری با برخی گروههای عراق به دور از مجوز دولت فدرال، مخالف بوده و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق، نقض قوانین و پیمانهای بین المللی و نقض پایبندی آمریکا به وحدت و استقلال عراق می داند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز با نشان دادن شدیدترین واکنش، این طرح کنگره آمریکا را آغازی برای تجزیه آشکار عراق دانست.

وی تهدید کرد: در صورت تصویب طرح، تعلیق فعالیت شاخه نظامی ویژه برخورد با آمریکا برداشته شده و منافع آمریکا در عراق و خارج از این کشور هدف قرار خواهد گرفت.

درسایه این مخالفت های گسترده، برخی سیاستمداران عراقی مثل " ظافر العانی " عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از طرح کنگره آمریکا استقبال کرده اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها