تن دادن پادشاه بحرین به خواست آل سعود درکمپ دیوید

تن دادن پادشاه بحرین به خواست آل سعود درکمپ دیوید
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 - 14:00

پادشاه بحرین زیر فشار دولت سعودی سطح سیاسی حضور کشورش در نشست رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در تفرجگاه کمپ دیوید را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت مراه البحرین، ابراهیم نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی گفت: حمد بن عیسی در برابر خواست عربستان سعودی برای کاهش سطح مشارکت در نشست کمپ دیوید که با حضور رئیس جمهوری آمریکا و سران کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار می شود، تسلیم شد.
فواد ابراهیم در صفحه تویتر خود نوشت: عربستان سعودی تلاش کرد تا سران کشورهای حوزه خلیج فارس را که پنجم ماه مه 2015 میلادی در اجلاس مشورتی ریاض شرکت کردند، قانع کند تا سطح نمایندگی و حضور خود در نشست کمپ دیوید را پایین آورده و حضور در این نشست را به سطح ولیعهدهای خود کاهش دهند.

وی افزود: کویت از پذیرش این درخواست عذر خواست و شیخ صباح با استناد به این اصل که مرحله آتی مستلزم ایفای نقش فعالی برای مبارزه با تروریسم و برخورد با مسائل پس از مرحله توافق هسته ای است، تصمیم گرفت تا شخصا در نشست کمپ دیوید شرکت کند.

ابراهیم گفت: شیخ تمیم امیر قطر نیز ضمن مخالفت با پیشنهاد عربستان و اشاره به تعهدات سنگین کشورش به آمریکا تصمیم گرفت تا شخصا در نشست کمپ دیوید شرکت کند زیرا ولیعهد قطر را در سطحی نمی دید که به نمایندگی از این کشور در نشست حضور یابد.

این تحلیلگر سعودی خاطرنشان کرد: اما پادشاه بحرین ضمن نارضایتی از تصمیم سلمان،  این نشست را فرصتی طلایی برای دیدار با اوباما می دانست زیرا وی از 5 سال پیش از اوباما وقت ملاقات می خواست و تمایل داشت تا قرارداد نظامی معلق مانده از سوی کنگره از سال 2011 را به جریان بیندازد.

ابراهیم تأکید کرد: پادشاه بحرین تلاش کرد تا به ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی اصرار کرده و او را به حضور در این نشست راضی کند، اما پاسخ شاه عربستان درخصوص شرکت نکردن در نشست قطعی بود و تغییر نکرد. حمد نیز ضمن ابراز ناخرسندی خود در مقابل وزرای نزدیک به ملک سلمان، ادعا کرد این تصمیم عربستان با توجه به چالشهای زیاد از جمله داعش و مسائل پس از توافق هسته ای با ایران، به نفع بحرین نیست.

وی افزود: عربستان سعودی در صدد مشارکت در نشست کمپ دیوید در سطح بالا نیست زیرا این نشست حاوی تعهداتی درخصوص پرونده هسته ای ایران و اولویتهای منطقه به ویژه پرونده سوریه و یمن نیست.

ابراهیم اظهار داشت: عربستان به دنبال این است که در پرونده سوریه از اوباما تعهد بگیرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه هیچ جایگاهی در صلح آتی نداشته باشد و درخصوص پرونده یمن نیز، عبدربه منصور هادی (رئیس جمهوری مستعفی و فراری به عربستان) دوباره زمام امور را در این کشور در دست بگیرد.

وی افزود: عربستان نگران این است که پس از اظهارات اوباما با توماس فریدمان یکی از خبرنگاران آمریکایی مبنی بر اینکه مشکلات سران عرب منطقه با مردمانش است و نه با ایران، مساله اصلاح امور سیاسی در این کشورهای عربی مطرح شود.

این تحلیلگر سیاسی گفت: عربستان به دنبال گرفتن تعهد کتبی از اوباما مبنی بر حمایت از خود است اما آمریکا فقط شفاهی وعده کمک و همکاری می دهد و از این رو، ریاض نگران این است که اولویتها به نفع ایران تمام شود.

پربیننده ترین خبرها