نوری مالکی:

برخی کشورهای منطقه بدنبال تجزیه عراق هستند

برخی کشورهای منطقه بدنبال تجزیه عراق هستند
يکشنبه 27 ارديبهشت 1394 - 12:40

العالم - معاون رییس جمهوری عراق از تلاش برخی کشورهای منطقه برای اجرای طرح تجزیه و تقسیم کشورش خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از پایگاه عراقی سومریه، نوری مالکی گفت: برخی از کشورهای منطقه به طور جدی و پیگیرانه برای اجرای طرح تجزیه عراق تلاش می کنند، اما باید بدانند که در اجرای این طرح با مخالفت قاطع و آشکار مردم عراق روبرومی شوند.

وی بدون نام بردن از کشوری خاص تصریح کرد، مردم و جریان های سنی با رویکرد تجزیه عراق مخالف هستند؛ ولی مواضع سیاستمداران اهل تسنن، در راستای مواضع جریان های سنی نیست.

مالکی افزود: طرح تجزیه عراق جز با راه افتادن دریاچه ای از خون و از دست رفتن کرامت انسانی مردم و جان و دارایی هایشان ممکن نیست.

نخست وزیر سابق عراق همچنین گفت: تنها چیزی را که می توان بر آن تکیه کرد، عشق عراقی ها به سرزمینشان است.

وی اظهار کرد که اوضاع فعلی عراق با پیش از این تفاوتی ندارد، زیرا مشکلات همچنان باقی است و مشکلات میان دولت مرکزی بغداد و اداره محلی منطقه کردستان نیز به علت نبود راه حل هایی که از اصل قانون نشات بگیرد، همچنان حل نشده باقی مانده است.

تصمیم اخیر کنگره آمریکا درباره تجهیز اهل تسنن و کردها که اوایل ماه "می" از سوی کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره تصویب شد، جنجال زیادی را در میان گروه های سیاسی عراق درباره تلاش ها برای تجزیه این کشور ایجاد کرد اما کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره آمریکا، بعداً این بند را که از پیشمرگه های کُرد و عشایر اهل تسنن به عنوان "کشور" نام برده بود، از پیش نویس قانون بودجه دفاع حذف کرد.

پربیننده ترین خبرها