نگرانی یونسکو و اروپا از سیطره داعش بر ‌"تدمر"

نگرانی یونسکو و اروپا از سیطره داعش بر ‌
پنج‌شنبه 31 ارديبهشت 1394 - 21:49

دبیرکل یونسکو روز پنج شنبه گفت: نابودی شهر تاریخی "تدمر" سوریه که به دست گروه تروریستی داعش افتاده است، خسارتی بزرگ برای بشریت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ایرینا بوکووا" دبیرکل یونسکو خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: تدمر، از نظر میراث باستانی، از جایگاهی استثنایی برخوردار است. ویرانی این شهر تاریخی، نه تنها جنایت جنگی، بلکه خسارتی برای بشریت است.

دبیرکل یونسکو افزود: ما از شورای امنیت و همه رهبران سیاسی و دینی می خواهیم جلوی نابودی شهر تدمر را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این شهر تاریخی که در صحرای سوریه واقع شده است، مهد تمدن انسانی است و همه انسان ها به آن تعلق خاطر دارند؛ بویژه که همه فرهنگ ها از یکدیگر تاثیر می گیرند.

گروه تروریستی داعش، روز پنج شنبه، بر شهر تدمر سیطره یافت و این مساله، نگرانی همگان از تکرار سناریوی تخریب آثار باستانی و تاریخی به دست عناصر داعش را سبب شد.

شهر تاریخی تدمر، در فاصله 210 کیلومتری شمال شرقی دمشق واقع شده است.

بوکووا با تاکید بر اینکه درگیری در این شهر، مایه نگرانی است، آن را یکی از مهم ترین اماکن تاریخی خاورمیانه توصیف کرد.

ایرینا بوکووا در تاریخ 14 می، در موزه ملی لبنان، کمپینی تحت عنوان "در قبال میراث تاریخی، متحدیم" تشکیل داد. همین کمپین، در ماه مارس گذشته در بغداد تشکیل شده بود و هدف از آن حمایت بین المللی از میراث باستانی و تنوع فرهنگی در برابر خشونت و تعصب است.

موگرینی: نابود کردن آثار تاریخی، جنایتی فراتر از جنایات جنگی است

"فدریکا موگرینی" هماهنگ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشتار مردم و تخریب میراث فرهنگی توسط داعش را، جنایتی فراتر از جنایات جنگی توصیف کرد.

وی در پی تسلط داعش بر شهر تاریخی تدمر، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: شهر تدمر، نشانی از میراث فرهنگی غنی سوریه و مهد تمدن هاست. بر اساس آیین نامه دادگاه جنایات جنگی که در رم تصویب شده است، کشتار جمعی و نابود کردن آثار فرهنگی و معماری در سوریه و عراق، جنایتی فراتر از جنایات جنگی است.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا، با استناد به قطعنامه 2199 شورای امنیت، همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از تجارت غیرقانونی آثار فرهنگی اتخاذ کرده است.

وی خاطر نشان کرد: این تجارت غیرقانونی، به تامین منابع مالی داعش و دیگر گروه های تروریستی کمک می کند.

موگرینی همچنین تاکید کرد: اتحادیه اروپا از تلاش های سازمان ملل در جهت دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه که از 4 سال پیش تاکنون ادامه دارد، حمایت می کند و همچنین پشتیبانِ تلاش ها برای مقابله با توسعه طلبی داعش است.

26

 

پربیننده ترین خبرها