بودجه عربستان در حمایت از تروریسم کم آورد

بودجه عربستان در حمایت از تروریسم کم آورد
دوشنبه 18 خرداد 1394 - 21:49

العالم - یک موسسه تحقیقاتی بزرگ سعودی اعلام کرد که کسری بودجه عربستان بیش از دو و نیم برابر پیش‌بینی‌های گذشته خواهد بود و این امر ریاض را برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته مجبور به استقراض خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شرکت "جدوی للاستثمار"، در گزارشی اعلام کرد که بزرگترین صادر کننده نفت جهان (عربستان) به علت سقوط قیمت نفت خام با کسری بودجه 106 میلیارد دلاری مواجه شده و این درحالی است که دولت ریاض کسری بودجه خود را 39 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: گزارش فصلی این موسسه تحقیقاتی حاکی است که عربستان که روزانه به طور میانگین هفت میلیون بشکه نفت صادر می کند در سال 2015 با کاهش 35 درصدی درآمدهای نفتی خود 171.8 میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی ها، کل درآمدهای عربستان در سال جاری با کاهش 33.7 درصدی به 185 میلیارد دلار خواهد رسید، حال آنکه پیش بینی می شود هزینه های عمومی این کشور تقریبا بدون تغییر در مقایسه با سال قبل 290.9 میلیارد دلار باشد.

این موسسه سعودی می افزاید: انتظار می رود، دولت عربستان برغم داشتن ذخایر ارزی زیاد، به احتمال زیاد برای نخستین بار در 15 سال گذشته برای جبران کسری به استقراض و یا انتشار اوراق قرضه متوسل شود.

ذخایر ارزی عربستان سعودی تا آخر ماه فوریه گذشته 714 میلیارد دلار بود، اما موسسه تحقیقاتی "جدوی" اعلام کرده که استقراض، نیاز به استفاده از ذخایر ارزی به عنوان تنها منبع تامین مالی کسری بودجه را برطرف کند.

بر اساس این گزارش، بخش زیادی از کسری بودجه پیش بینی شده، حدود 30 میلیارد دلار، نتیجه اقدام ملک سلمان پادشاه جدید عربستان است که پس از رسیدن به این سمت به همه کارکنان کشور دو ماه حقوق و مزایا پاداش داد.

البته این موسسه به هزینه دهها میلیارد دلاری تجاوز عربستان به یمن و همچنین کمک های بی شمار به تروریست ها و اقدامات آنها در سوریه و عراق از سوی سعودی ها که عامل دیگر کسر بودجه عربستان می باشد، اشاره ای نکرده است. 

پربیننده ترین خبرها