فشار عربستان بر شبکه لبنانی: "با ما نباشيد،حذف می‌شوید" !

فشار عربستان بر شبکه لبنانی:
دوشنبه 1 تير 1394 - 12:03

اسناد ويكلي ليكس نشان مي دهد كه عربستان سعودی با پرداخت پول، سياست هاي خود و فشار بر رسانه ها و به خدمت گرفتن آنها را اعمال كرده است، اما گاهي نيز تهديد به قطع اين كمك ها در صورت تن ندادن به خواسته هاي خود كرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شاید بارزترین مثال در این زمینه در بین رسانه‌های لبنانی، نوع رفتار آل سعود با شبکه "LBC" در سال 2012 میلادی باشد.
اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که سفیر عربستان در بیروت در تلگرافی به وزارت خارجه کشور متبوعیش آورده است: "شبکه "LBC" خبری را با این مضمون منتشر کرده است که میشل سلیمان رییس جمهور لبنان از سعود الفیصل وزیرخارجه عربستان، خواسته است تا در زمینه کشتزارهای شبعا با اسراییل میانجیگری کند."
سفیر سعودی افزوده است: اقدام شبکه تلویزیونی "LBC" لبنان در انتشار چنین اخباری درباره عربستان با اصول و قواعد معمول در ارتباط با برخی رسانه های لبنانی مغایرت دارد و بعید نیست که این شبکه مواضع تندتری علیه عربستان بگیرد.
سفیر سعودی در باره علل این اقدام شبکه "LBC" آورده است: "مواضع "LBC" تحت تاثیر کشمکش کنونی بین پیر الضاهر، رییس آن، و ولید بن طلال شاهزاده سعودی قرار دارد. شاید دلیل دیگر هم توقف حمایت مالی عربستان از روزنامه نگاران و خبرنگاران و شبکه های تلویزیونی لبنان باشد. این امر در سایه تلاش ایران برای کنترل بر فضای رسانه ای عربی صورت می گیرد".
سفیر سعودی در بیروت برای مقابله با این شبکه پیشنهاد داده است که اگر شبکه "LBC" به موضعگیری خود علیه عربستان ادامه دهد، به این شبکه از طریق شبکه آگهی های تلویزیونی "شویری گروپ" فشار وارد شود زیرا این شرکت تبلیغاتی لبنان منافع گسترده ای در عربستان دارد و بخش گسترده ای از بازار رسانه را در لبنان در اختیار دارد.
العسیری همراه با این اطلاعات پیشنهاد داده که اگر نتوان با الضاهر به یک راه حل رسید، پخش آگهی های تجاری به خصوص از طرف گروه MBC در شبکه "LBC" متوقف شود و پخش برنامه های آن از ماهواره های عربی متوقف گردد. این پیشنهاد العسیری با استقبال وزارت خارجه و وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان مواجه شد.
وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان نیز به نوبه خود با پیر الضاهر و ولید عرب هاشم دستیار ولید بن طلال ملاقات کرد. وی توقف پخش آگهی ها در شبکه "LBC" و توقف پخش این شبکه از طریق ماهواره های "نورست" را در صورت ادامه مواضع الضاهر تایید کرد.

پربیننده ترین خبرها